نهمین نشست کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروبی روبشی (SPM) ، سوم آذر ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس و با حضور بیش از 30 نفر از کارشناسان مراکز عضو شبکه برگزار شد.

نهمین نشست کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروبی روبشی (SPM) ، سوم آذر ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس و با حضور بیش از 30 نفر از کارشناسان مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی برگزار شد.
در این نشست که در مدتی بیش از 6 ساعت توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و با هدف تبادل آخرین دستاوردها در راستای تقویت توان علمی کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مهندس آذر خزاعی پور، کارشناس آزمایشگاه نانواپتوالکترونیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس، ضمن خوش آمدگویی حضور کارشناسان در دانشگاه تربیت مدرس، به معرفی آزمایشگاه نانواپتوالکترونیک پرداخته و همکاری و آشنایی هر چه بیشتر اعضای کارگروه ها با یکدیگر در زمینه تبادل اطلاعات و تجربیات را باعث هم افزایی علمی بین ایشان دانست.
وی همچنین، ارائه مقالات از سوی کارشناسان و متخصصان و پرسش و پاسخ‌هایی که در راستای رفع ابهام از برخی مسائل بین اعضای کارگروه  مورد بحث و بررسی قرار می گیرد را از اهداف این نشست ها عنوان کرد.
در ادامه برنامه، مهندس صدیقه صادق حسنی، دبیر کارگروه SPM شبکه آزمایشگاهی،  گزارش عملکرد کارگروه SPM را ارایه کرد. مهندس صادق حسنی همچنین، تشکیل کارگروه های تخصصی را در تولید و جریان دانش در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی، کمک به ایجاد ظرفیت های جدید ارایه خدمات آزمایشگاهی و محیط های خلاق علمی و مهارتی بین کارشناسان و حمایت از پژوهشهای هدفمند در زمینه کاربری دستگاهی، مؤثر دانست.
وی، ارائه مقالات و انجام پروژه های علمی-تخصصی، تدوین و برگزاری دوره های آموزشی و همچنین انجام مقایسات بین آزمایشگاهی، کالیبراسیون و تأمین نمونه مرجع را از برنامه های کارگروه‎های تخصصی بیان کرد.
سپس، مهندس مریم خسروی، کارشناس آزمایشگاه پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، نیز به ارائه خلاصه‎ای از مقاله "مطالعه رفتار حرارتی مواد در ابعاد نانومتر با روش آنالیز ریز حرارتی" پرداخت.
وی همچنین پیشنهادهایی در رابطه با
- برگزاری دوره‎های تخصصی حالات کاری دستگاه AFM توسط مراکز فعال؛
- برگزاری دوره آموزشی نمونه‎های زیستی توسط دانشگاه شهید بهشتی؛
و برگزاری دوره‎های آماده‎سازی نمونه‎ها در زمینه‎های مختلف، مانند مهندسی مواد، فیزیک و غیره را مطرح کرد.
در پایان این نشست نیز مهندس پروین هادیان، کارشناس آزمایشگاه پژوهشگاه بیوتکنولورژی کشاورزی، خلاصه‎ای از مقاله "کاربرد میکروسکوپ نیروی اتمی و طیف سنجی رامان و شناسایی نانومواد" و مهندس آذر خزاعی پور، خلاصه‌ای از مقاله "میکروسکوپ نیروی پاسخ پیزو و اصول و کاربرد آن" را ارائه دادند.
حاضرین در نشست نیز در این مباحث به صورت فعال شرکت داشتند و نظرات و تجریات خود را به صورت شفاهی و با پرسش و پاسخ هایی بین اعضای کارگروه، مطرح می کردند.
آخرین برنامه این نشست به بازدید از آزمایشگاه‎های دانشگاه تربیت مدرس اختصاص داشت که پس از صرف ناهار و اقامه نماز انجام شد.
کلمات کلیدی : میکروسکپ پروبی روبشی SPM

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code