دستگاه کروماتوگرافی گازی – طیف سنج جرمی (GC-MS) و کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) با دتکتورهای ماورای بنفش و فلورسانس در آزمایشگاه مرکزی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی نصب و راه اندازی شد.

 با توجه به کاربرد وسیع دستگاه GC-MS در زمینه اندازه‌گیری آلاینده‌های مختلف زیست محیطی و کاربرد آن در صنایع غذایی و همچنین اهمیت کاهش آلاینده‌ها در مواد غذایی به منظور حفظ سلامت جامعه و رفع نیازهای تحقیقاتی کشور در این حوزه، دستگاه مذکور در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مشهد نصب و راه‌اندازی گردید.
این پژوهشکده، آمادگی خود را برای ارایه خدمات آزمایشگاهی به اساتید، دانشجویان و فعالان صنایع غذایی در سطح استان خراسان رضوی و سایر استان‌های کشور اعلام نموده است.
 شایان ذکر است پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مشهد، تا پایان اسفندماه سال جاری، تخفیف 30 درصدی خدمات آزمایشگاهی را برای پژوهشگران کشور در نظر گرفته است.

دستگاه GC-MS و کاربردها: 
دستگاه کروماتوگرافی گازی- طیف سنج جرمی یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها در زمینه آنالیز دستگاهی است که در آن قدرت جداسازی دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC) با توان شناسایی دستگاه طیف سنج جرمی (MS) ترکیب شده است. با وجود نقش مهم دستگاه کروماتوگرافی گازی در جداسازی و تعیین اجزای یک مخلوط، برای تعیین ماهیت و ساختار شیمیایی اجزای جداشده به روش‌های آشکارسازی طیف‌سنجی نیاز است که پرکاربردترین روش، آشکارساز طیف سنج جرمی است و با استفاده از آن امکان به‌دست آوردن یک طیف جرمی برای مولکول، فراهم کرده است.
در دستگاه GC-MS، اجزای مخلوط پس از جداسازی در ستون کروماتوگرافی، وارد محفظه یونیزاسیون طیف سنج جرمی شده و در انجا یونیزه می‌شوند. سپس با استفاده از تجزیه‌گر جرمی بر اساس نسبت جرم به بار جداسازی می‌گردند.
از جمله کاربردهای دستگاه GC-MS، می‌توان به کاربرد آن در حوزه‌های مختلف مثل شناسایی آلاینده‌های زیست محیطی، جداسازی و شناسایی باقیمانده سوم دفع آفات نباتی، آنالیز ترکیباتی مثل آروماتیک‌ها، اسیدهای چرب، در صنایع غذایی، دارویی و فناوری نانو اشاره کرد.

پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مشهد
پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور (به ویژه در منطقه شمال شرق کشور)، از سال 1385 با توجه به سوابق گذشته و مزیت های منطقه ای به عنوان پژوهشکده مستقل ملی و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی، فصل نوینی از فعالیت های خود را آغاز نمود.
سوابق فعالیت های این پژوهشکده به سال 1360 بر می گردد که در ابتدا با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران- مرکز خراسان- فعالیت خود را شروع و در فاصله زمانی سالهای 1381 تا 1385 با تبدیل مراکز استانی سازمان به پارک های علم و فناوری، با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری فعالیت خود را ادامه داده است.

       filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

       filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

       filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وبسایت آزمایشگاه مرکزی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مراجعه نمایند.
کلمات کلیدی : پژوهشکده علوم و صنایع غذایی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code