در راستای بازدید ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی از پروژه‌های تحت حمایت خود در مراکز علمی، این بار کارشناسان ستاد از فعالیت‌های آزمایشگاه دینامیک شبکه های عصبی قشر مغز در مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دیدن کردند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به منظور نظارت بر پیشرفت مستمر و ارتباط مستقیم با مجری طرح، بازدیدهایی را به صورت دوره ای از پروژه های تحت حمایت خود در مراکز علمی و دانشگاه های سراسر کشور انجام می دهد. در این بازدیدها، کارشناسان بخش پژوهش ستاد با اطلاع از وضعیت فعلی طرح، به تسریع روند پیشرفت آن و رفع نیازمندی های مجری در راستای انجام طرح کمک می کنند. در دی ماه سال جاری، کارشناسان ستاد بازدیدی از آزمایشگاه دینامیک شبکه های عصبی قشر مغز در مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عمل آوردند.

آزمایشگاه دینامیک شبکه های عصبی قشر مغز در سال جاری راه اندازی و تکمیل شد تا در حوزه تخصصی علوم اعصاب شناختی و به طور خاص پردازش های حسی فعالیت کند. این آزمایشگاه برای پیشبرد طرح "بررسی نقش تعدیلی سیستم سروتونینی بر پاسخ به جهت ترجیحی و کنتراست نورون های تحریکی و مهاری لایه های یک و دو/سه قشر اولیه بینایی با روش های اپتوژنتیک و اپتوپچکلمپ سلول کامل در حیوان زنده" از حمایت ستاد استفاده می کند. در حال حاضر تعداد 2 دانشجوی دکترا و 4 دانشجوی کارشناسی ارشد بر روی پروژه های مرتبط با حوزه تخصصی این آزمایشگاه مشغول به فعالیت هستند. در این آزمایشگاه ابزارهای لازم برای ارائه محرک های بینایی و ثبت همزمان پچ-کلمپ سلول کامل در حیوان زنده و اپتوپچکلمپ فراهم شده است. از جمله زمینه های تحقیقاتی فعال در این آزمایشگاه بررسی مکانیسم تعدیلی سیستم کولینرژیک در قشر بینایی و همچنین کولیکولوس فوقانی در پردازش های بصری و همچنین بررسی تغییرات پردازش های قشر شنوایی در طی ادراک کاذب شنیداری در مدل حیوانی می توان اشاره کرد.

در این بازدید رییس آزمایشگاه به معرفی و توضیح در مورد بساط تحقیقاتی خود که از اواخر مرداد ماه تکمیل و راه اندازی شده است پرداخت که توسط این بساط تحقیقاتی امکان همزمان پچ-کلمپ، اپتوپچ و اپتوژنتیک در حیوان زنده بوجود آمده است. در واقع پچ کلمپ روشی برای ثبت داده و سیگنال از سلول های عصبی است همچنین با تکنیک اپتوژنتیک به وسیله تلفیق دو تکنیک اپتیک و ژنتیک، امکان مطالعه و کنترل عملکرد سلول‌های خاص در بافت‌های زنده فراهم می‌شود.
کلمات کلیدی : آزمایشگاه دینامیک شبکه‌های عصبی قشر مغز,مغز و رایانه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code