شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری با فعالیت مستمر خود توانسته است با به اشتراک‌گذاری خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی کشور، راه را برای تحقیقات و پژوهش‌های فناورانه بخش قابل توجهی از دانشجویان، اساتید، محققان، پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان هموار کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پایه و اساس پیشرفت و دست‌یابی به فناوری‌های جدید، انجام پژوهش‌های کاربردی، منظم و دارای برنامه است که دسترسی محققین به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و استاندارد را طلب می‌کند و بر همین اساس بود که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، از 3 سال پیش کار خودش را آغاز کرد.

راهی برای بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی

ایجاد شبکه‌ای جامع از توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور در حوزه فناوری‌های پیشرفته و راهبردی برای بهبود بخشیدن به خدمات‌دهی آزمایشگاه‌ها در حوزه‌های گوناگون فناوری‌های راهبردی، راهکاری کارآمد بود که توانست بخش قابل توجهی از نیازهای محققان و پژوهشگران را به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت حل کند.
دامنه پوشش این شبکه شامل آزمایشگاه‌های خدماتی است و آزمایشگاه‌های پژوهشی و آموزشی را شامل نمی‌شود. این شبکه علاوه‌بر مراکز آزمایشگاهی زیرمجموعه سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌های مختلف، مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی را نیز در بر می‌گیرد. بخش‌های آزمایشگاهی وابسته به انواع مؤسسات تحقیقاتی و آموزش عالی از جمله دانشگاه، پژوهشگاه و مراکز تحقیقاتی می‌توانند در این شبکه عضو شده و فعالیت کنند.
اما شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علاوه بر بهبود کیفی و افزایش کمی خدمات آزمایشگاهی به دنبال گردآوری اطلاعات جامع در مورد تعداد و نوع تجهیزات آزمایشگاهی و پراکندگی آن در سطح کشور با هدف نیازسنجی صحیح برای توسعه توان آزمایشگاهی کشور نیز هست.
تا کنون بیش از 640 آزمایشگاه، درخواست خود را برای عضویت در این شبکه ارائه کرده‌اند که 620 درخواست توسط کارشناسان شبکه بررسی شده است و از این میان، 189 آزمایشگاه به طور قطعی و 118 آزمایشگاه به صورت آزمایشی عضو این شبکه هستند.
شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی اکنون 189 عضو قطعی دارد که از تمامی 31 استان کشورمان به ارائه خدمت می‌پردازند و تا بهمن ماه‌ سال جاری بیش از 40,000 خدمت آزمایشگاهی اعتباری به مشتریان ارائه کرده‌اند.

تبادل تجربیات و دانش آزمایشگاهی

ارتقای دانش فنی کارشناسان آزمایشگاه‌ها از طریق آموزش و به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها، یکی دیگر از اهدافی است که شبکه آزمایشگاهی به دنبال آن است و برنامه‌های گوناگونی مانند برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و انتقال تجربات را فراهم کرده است.
سایت تخصصی کارشناسان آزمایشگاهی، فرصت دیگری است که شبکه آزمایشگاهی برای گفت و گو و انتقال تجربیات میان متخصصان و کارشناسان کاگروه‌های تخصصی آزمایشگاه‌ها فراهم کرده است و علاوه بر آن عنوان کارگروه تخصصی آنالیز عنصری، کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون، کارگروه تخصصی دستگاه SEM، کارگروه تخصصی دستگاه SPM، کارگروه تخصصی دستگاه TEM و کارگروه تخصصی دستگاه‌های X-Ray و کارگروه تخصصی کروماتوگرافی خدمات تخصصی را در هر گروه از تجهیزات آزمایشگاهی ارائه می‌کنند.


استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاهی و ارایه خدمات با نتایج قابل اعتماد


تعداد بسیار زیادی آزمایشگاه در کشورمان فعال هستند که دستگاه‌ها و آزمون‌های مشترک دارند و در بسیاری از موارد تهیه مواد مرجع به دلیل هزینه‌های بالا و همچنین شرایط تحریم،‌ برای آن‌ها با سختی‌هایی همراه است. اما شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با همکاری یک شرکت فناور، زمینه دسترسی سریع، آسان و با هزینه مناسب آزمایشگاه‌های کشور را به نمونه‌های مرجع استاندارد مورد نیاز فراهم کرده است.
کمک به تکمیل توانمندی‌های آزمایشگاهی مراکز عضو در راستای نیازهای کشور یکی دیگر از اهداف شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است و این شبکه در طول فعالیت خود موفق شده است با به اشتراک‌گذاشتن بیش از 7000 تجهیز آزمایشگاهی، بخش قابل توجهی از نیاز کشور به تجهیزات آزمایشگاهی با کارایی‌های گوناگون را برطرف کند.

ارزیابی دوره‌ای عملکرد اعضای شبکه

عملکرد مراکز عضو شبکه به صورت سالانه بر اساس سه دسته شاخص کلی مشتری مداری، کارکرد و همکاری شبکه‌ای سنجیده و امتیازدهی می‌شود و مراکز آزمایشگاهی بر اساس امتیاز کسب شده در این ارزیابی، رتبه‌بندی خواهند شد. این امتیازدهی و رتبه‌بندی، معیار اصلی برای حمایت از مراکز آزمایشگاهی خواهد بود.

کمک به دریافت استاندارد ISO/IEC17025

این استاندارد، یکی از کامل‌ترین استانداردهایی است که تاکنون برای بهبود مستمر کیفیت در آزمایشگاه‌ها تدوین شده‌است به گونه‌ای که مشتری بتواند به نتایج آزمایشگاه اطمینان کند و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با حمایت از مراکز آزمایشگاهی عضو خود، آن‌ها را برای دریافت این استاندارد بین‌المللی حمایت می‌کند.

حمایت از مراکز عضو

شبکه آزمایشگاهی بر اساس دستورالعمل‌ها و سقف تعیین شده، حمایت‌هایی را برای آزمایشگاه‌های عضو خود در نظر گرفته است که بر اساس امتیاز و رتبه آزمایشگاه‌ها در ارزیابی‌های دوره‌ای تعیین می‌شود.
علاوه‌ بر حمایت از تأمین نمونخ‌های مرجع و استقرار استاندارد در آزمایشگاه‌ها، شبکه از آموزش کارشناسان آزمایشگاه، تعمیر و نگهداری و ارتقای تجهیزات آزمایشگاه و تکمیل توانمندی‌های آزمایشگاه با خرید تجهیزات جدید نیز حمایت می‌کند.

تسهیل در دریافت خدمات آزمایشگاهی

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به نخبگان، اساتید دانشگاه و محققان برتر برای استفاده کیفی‌تر و بهتر از خدمات آزمایشگاهی، تسهیلاتی را در قالب تخفیف یا اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی ارائه می‌کند و تاکنون به میزان 133260 میلیون ریال برای استفاده نخبگان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اعتبار ارائه کرده است که تا کنون میزان22274 میلیون ریال از این اعتبار مورد استفاده آنان قرار گرفته است. این راه‌کار، موجب جذب بودجه‌های پژوهشی به سمت آزمایشگاه‌های عضو شبکه و همچنین تشویق پژوهشگران به انجام آزمایش‌های اصلی به صورت عملی بجای شبیه‌سازی‌های نرم‌افزاری شده‌است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code