مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری گفت: خواسته‌های مخاطبان خدمات آزمایشگاهی، با ارائه راه‌کارهای نو، فناورانه و مبتنی بر تعریف مدلی اقتصادی، می‌تواند کشور را یک گام به جلو در مسیر پیشرفت سوق دهد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری گفت: خواسته‌های مخاطبان خدمات آزمایشگاهی، با ارائه راه‌کارهای نو، فناورانه و مبتنی بر تعریف مدلی اقتصادی، می‌تواند ضمن ایجاد زمینه اشتغال و ارزش افزوده با حل نیازهای اساسی عرصه تحقیق و پژوهش، کشور را یک گام به جلو در مسیر پیشرفت سوق دهد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رضا اسدی‌فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نشست با کارگزاران همکار این شبکه آزمایشگاهی گفت: نگاه رقابتی، پیاده‌سازی ایده‌های نو با رویکردی کسب و کارانه، رشد روزافزون تنوع خدمات و ایجاد زمینه‌های تعامل بین‌المللی از برنامه‌های اساسی این شبکه در مسیر پیش روی خواهد بود. 

اسدی فرد، با مروری کلی به فعالیت‌های شبکه آزمایشگاهی در جذب و ایجاد زمینه تعامل میان فعالان این حوزه، پیشرفت عرصه پژوهش و فناوری را مستلزم همکاری تمامی شرکت‌های ارائه کننده خدمات، تعامل مراکز آزمایشگاهی با دیگر مراکز، با مشتریان و خلق راه‌کارهای اقتصادی با هدف حل رفع نیاز پژوهشگران دانست و گفت: خواست‌های مخاطبان خدمات آزمایشگاهی، با ارائه راه‌کارهای نو، فناورانه و مبتنی بر تعریف مدلی اقتصادی، می‌تواند ضمن ایجاد زمینه اشتغال و ارزش افزوده با حل نیازهای اساسی عرصه تحقیق و پژوهش، کشور را یک گام به جلو در مسیر پیشرفت سوق دهد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، رشد چند برابری این شبکه را ناشی از ساختار تعاملی و نوآورانه بر مبنای نیاز متغیر مشتریان دانست و گفت: سال گذشته تعداد 100 آزمایشگاه و 4000 تجهیز عضو این شبکه بودند اما با رشدی دو برابری، این میزان تا فروردین ماه 96 به بیش از 200 آزمایشگاه می‌رسد.

وی با اشاره به رشد اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی از 2300 عضو در سال گذشته به بیش از 7000 نفر در اسفندماه سال جاری افزود: خدمات اعتباری شبکه توانسته است به بخش قابل توجهی از محققان، پژوهشگران و شرکت‌های فناوری که به دنبال توسعه کار خود و نیازمند آزمایش‌های دقیق و کیفی بودند، کمک کند و تا کنون 147 نخبه، 973 استاد دانشگاه و 141 شرکت از این خدمات استفاده کرده‌اند.

ارائه 135 میلیارد ریال اعتبار خدمت آزمایشگاهی
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به بهره‌مندی اعضای باشگاه مشتریان از 23 میلیارد ریال خدمت در قالب اعتبار اشاره کرد و گفت: به اعضای باشگاه مشتریان شبکه شامل سرآمدان علمی، نخبگان، اساتید برجسته و شرکت‌های معرفی شده از سوی ستادها توسعه فناوری‌های راهبردی تا کنون 135 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده‌است که 23 میلیارد آن استفاده شده‌است. همچنین میزان خدمات آزمایشگاهی ارائه شده توسط شبکه آزمایشگاهی در سال گذشته یک میلیون خدمت بوده‌است که این میزان با پویایی دست‌اندرکاران و استقبال مشتریان در سال جاری، افزایش چشمگیری خواهد یافت.

تمامی استان‌ها تحت پوشش شبکه آزمایشگاهی
اسدی‌فرد، با اشاره به تکامل پوشش جغرافیایی و دسترسی محققان و پژوهشگران 61 شهر در 31 استان کشور به خدمات این شبکه، اظهار کرد: نگاه بلندمدت در ارائه راه‌کارها و خدمات ضمن شناساندن برند شبکه آزمایشگاهی در سطح ملی، ظرفیت‌های همکاری در سطح بین‌المللی و تعامل با کشورهای توانمند این حوزه را نیز هموار کرده است.

همکاری‌های بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از خدمات مراجع بین‌المللی، از برنامه‌های دیگری بود که مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به عنوان برنامه‌های سال آینده اشاره کرد.

حمایت از تکمیل توانمندی‌ها با مشارکت بخش خصوصی
اسدی‌فرد به حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از تامین تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه‌ها در قالب تسهیلات حمایتی برای خرید اشاره کرد و گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی آماده است مبلغ خرید دستگاه‌های آزمایشگاهی پیشرفته را در قالب تسهیلات به واسطه جلب حمایت صندوق‌های مرتبط تامین کند؛ آزمایشگاه نیز هزینه دستگاه را از محل ارائه خدمات بازمی‌گرداند که این روش ضمن کمک به تأمین تجهیزات آزمایشگاهی، مدلی اقتصادی و مبنای تعریف یک کسب و کار بدون اتکای به پول دولتی است.

دبیر چهارمین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران، تعامل تیم‌های همکار، آزمایشگاه‌های عضو و تمایل مخاطبان خدمات آزمایشگاهی را مهم‌ترین ضرورت‌های توانمند بودن شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برشمرد و گفت: شبکه تلاش می‌کند با رویکرد برون‌سپاری در هر حوزه از فعالیت‌های خود، با شکل‌گیری یک تیم تخصصی بر مبنای تعریف راه‌کاری اجرایی با مدل اقتصادی، نیازهای مخاطبان خود را با کیفیت بالا تامین نماید.

دکتر اسدی‌فرد، رفع نیازها بر اساس تعریف مدلی اقتصادی را در پیشبرد اهداف تحقیقاتی و پژوهشی مخاطبان کارآمد دانست و گفت: اطلاع‌رسانی صحیح می‌تواند نخست به شناخت و سپس ارائه راه‌کارهای مناسب برای تامین این نیازها منجر شود و می‌توانند ایجاد کسب و کاری فناورانه را در رفع نیاز محققان ، پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان جست و جو کند.

ضرورت تعامل میان پژوهشگران و توانمندی‌های ارائه کنندگان خدمات آزمایشگاهی
مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، تعامل پویا و بر اساس نوآوری فعالان شبکه آزمایشگاهی را لازمه رشد کیفی بستر آزمون دانست و گفت: تعامل چندسویه بر اساس توانمندی‌های هریک از تیم‌های فعال در حوزه‌های گوناگون فعالیت شبکه آزمایشگاهی، آشنایی آنان از توانمندی‌های یکدیگر و فعالیتی که انجام می‌دهند، می‌تواند پیشبرد اهداف این شبکه در راستای کمک به فعالان صنعت آزمایشگاهی از یک سو و استفاده‌کنندگان از خدمات این صنعت را ممکن سازد.

مهندس نسب، همچنین از انتشار شانزدهمین شماره فصل‌نامه دانش آزمایشگاهی ایران ویژه زمستان سال جاری خبر داد و گفت: این فصل‌نامه شامل مروری به دستاوردها و فعالیت‌های آزمایشگاهی مراکز عضو شبکه در حوزه‌های گوناگون و مقالاتی از پژوهشگران و متخصصین این حوزه است که به صورت الکترونیکی و رایگان منتشر می‌شود.

دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، افزود: زمینه‌های لازم برای بهره‌مندی اعضای شبکه آزمایشگاهی و مشتریان عضو از یک بستر پویا و تعاملی از خدمات آزمایشگاهی فراهم شده است و این خدمات در قالب برنامه‌های جدید در سال جدید به اعضای باشگاه مشتریان ارائه می‌گردد.

در این نشست، جمعی از شرکت‌ها و کارگزاران همکار شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ضمن بیان فعالیت‌ها و مروری بر دستاوردهای خود، از چگونگی بهبود تعامل‌های فعالان این حوزه و راه‌کارهای رشد کمی و کیفی بستر خدمت‌رسانی آزمایشگاهی گفتند.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code