احمد ظهیر میردامادی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، یکی از فعالان شبکه آزمایشگاهی‌ فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: کیفیت بارزترین نتیجه استانداردسازی است .

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وجود استانداردهای شناخته شده و بین‌المللی، یکی از ضرورت‌هایی است که می‌تواند تولید یکی محصول کیفی، پژوهش قابل اعتنا و یا خدماتی مبتنی بر رعایت اصول را به همراه داشته باشد.
احمد ظهیر میردامادی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، یکی از فعالان شبکه آزمایشگاهی‌ فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، با یادآوری این ضرورت بیان می‌کند: نمی‌توان تولید محصولی دانش‌بنیان را که از کیفیت‌های لازم برخوردار باشد انتظار داشت، در حالی‌که زمینه‌های لازم برای آزمایش و ارزیابی‌های کیفی محصولات، بر اساس آزمایش‌های دارای استانداردها فراهم نباشد؛ بنابراین ارتباط تولید یک محصول دانش‌بنیان رقابت‌پذیر با حضور آزمایشگاه‌های برخوردار از استانداردهای کیفی تنگاتنگ و ناگسستنی است.
به گفته میردامادی، گسترش استاندارد در محیط‌های آزمایشگاهی کشور، نقش شبکه آزمایشگاهی در این زمینه دارای اهمیتی ویژه است و گسترش آزمایشگاه هایی با اهداف و رویکردی فناورانه که در جهت پژوهش و استفاده از دانش تلاش می‌کنند اثرگذار بوده است.
این فعال آزمایشگاهی، اقتصاد و درآمد، فاکتوری مهم در چارچوب مدیریت دانش دانست و گفت: همانند گذشته تنها تجهیزات بزرگ و گران و بعضا غیر قابل دسترس آزمایشگاه ها معیار قضاوت نیستند بلکه آن چه که اهمیت مضاعف دارد دانش نهفته در ذهن افرادی است که باید در راستای گسترش علم و عمل بصورت توامان در شرکت هایی دانش بنیان به عمل برسد.

میردامادی کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی را مانند دیگر کارگروه‌ها، یکی از بسترهای توسعه استانداردهای معیار و افزایش وزن علمی حوزه آزمایشگاهی عنوان کرد و گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، پس از کسب تجربه شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در همان مسیر درست با قدرت و مسوولیت بیشتر، قدم بر می دارد و امروز کارگروهی که تنها 5 نفر هسته اولیه آن بودند با بیش از 80 نفر کارشناس خبره فعالیت می کند.
میردامادی با تاکیدی ویژه بر تجربه و تخصص کارشناسان متخصص در حوزه هایی مانند گفت: اکنون حدود 45 آزمایشگاه در جهت پیاده سازی این استاندارد حمایت می کند و ضمن برگزاری دوره های آموزشی تلاش می کند در زمینه بروز رسانی نیروی انسانی شاغل در آزمایشگاه ها قدم اثر بخش و مناسبی بردارد.
در این راستا نکته مهم دیگری که وجود دارد همانا عزیز بودن جان آدمی به عنوان هدیه پروردگار متعال است. زندگی فرصت کوتاهی برای تکامل و بهبود آنچه هستی نامیده می شود؛ به حساب می آید و برای اهمیت آن همین یک جمله از کتاب خدا کفایت می کند که "هر کس نفسی را بدون حق و یا بی‌آنکه فساد و فتنه‌ای در زمین کرده، بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده".
این فعال آزمایشگاهی، پیاده سازی الزامات استاندارد ISO/IEC 17025 را در آزمایشگاه ها کارا و اثر بخش دانست و ابراز امیدواری کرد با کار جمعی راه درست گام گذاشتن در مسیر توسعه تحقیق و پژوهش محکم تر پیموده شود.
کلمات کلیدی : استاندارد

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code

نظرات

0 0

حجت فرهانیان - ‏۱۳۹۵/۱۲/۲۷

با سلام و احترام؛ آیا شما با مرکز ملی اندازه شناسی تعامل سازنده دارید؟ چرا پس از نیم قرن ایران حتی یک مرجع ملی استاندارد ندارد؟ شبکه سازی آزمایشگاه ها یک حرکت لازم ولی کافی نیست! چرا که استاندارد سازی نیاز به مرجع ملی استاندارد دارد! و این مقوله از مرکز ملی اندازه شناسی میگذرد والا نتایج آزمایشگاه های شما فاقد ارزش اعتباری است!

پاسخ
پاسخ مسئول سایت :
سلام؛ با احترام در این مورد به اطلاع می‎رساند که مرجع استاندارد ملی کشور، سازمان استاندارد است و مرکز ملی اندازه شناسی به عنوان یکی از زیرمجموعه‎های سازمان ملی استاندارد، در زمینه اندازه‎شناسی و ردیابی اندازه‎گیری‎ها فعالیت دارند.
آزمایشگاه‎هایی که تنها مشتری داخلی دارند، با دریافت اعتبارنامه بر اساس استاندارد ISO/IEC17025 از سامان ملی استاندارد، نتایج آزمون در داخل کشور معتبر است و برای مراکزی که در سطح بین‎المللی فعالیت دارند، این اعتبارنامه از مراجع معتبر بین‎المللی دریافت می‎شود.