پیمان صالحی گفت : کنگره ملی گیاهان دارویی که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود بزرگ‌ترین محفل فعالین عرصه علم و فناوری گیاهان دارویی ایران است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیمان صالحی دبیر علمی ششمین کنگره ملی گیاهان دارویی که توسط شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی برگزار می‌شود، بیان کرد: گیاهان دارویی اولویت «الف» نقشه جامع علمی کشور است و همچنین دارای یک سند ملی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که برگزاری کنگره ملی گیاهان دارویی نیز، در راستای اجرای این سند و بندهای ملی آن صورت می‌گیرد.
صالحی افزود : این رویداد تنها رویداد در ایران است که هر ساله نزدیک به هزار مقاله به آن ارسال می‌شود و طی دو روز تمامی گروه‌های علمی و فناوری این عرصه گرد هم جمع می‌شوند.

وی گفت: برگزاری کنگره ملی گیاهان دارویی از سال 1391 آغاز شد و در این مدت هرساله یک سال در میان در تهران و یکی از شهرستان ها برگزار می‌شود و امسال نیز ششمین دوره خود را در مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار خواهد کرد.


توجه ویژه به صنعت و اقتصاد در ششمین کنگره ملی گیاهان دارویی


دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی به عنوان برگزارکننده اصلی این رویداد، رویکرد جدی این دوره را علاوه بر مسائل علمی و دانشگاهی، توجه ویژه به حوزه صنعت و اقتصاد دانست و گفت: دو سخنران ویژه از کشورهای ترکیه و آلمان علاوه بر سخنرانی ایرانی در این رویداد حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: پروفسور باشر از ترکیه که قدیمی‌ترین محقق گیاهان دارویی این کشور هستند توضیحاتی در راستای گیاهان دارویی ارائه می‌دهد. دکتر اشمیت از آلمان نیز در زمینه دارویی و صنعتی تخصص دارند که به بررسی صنعت گیاهان دارویی در اروپا می‌پردازد.

صالحی بیان کرد: همچنین از ویژگی‌های این دوره کنگره برگزاری کارگاه یک ساعته «روش ثبت داروهای گیاهی، محصولات طبیعی در اروپا» است که توسط دکتر اشمیت ارائه می‌شود و علاوه بر فعالین عرصه گیاهان دارویی، شرکت‌های تولیدی داروی گیاهی هم می‌توانند در زمینه صادرات از این کارگاه بهره‌مند شوند.


دریافت نزدیک به هزار مقاله


این استاد پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: در ششمین دوره کنگره ملی گیاهان دارویی ۹۶۰ مقاله در زمینه های علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی؛ داروسازی، پزشکی و دامپزشکی، صنعت و اقتصاد دریافت شده است که بعد از مراحل داوری حدود ۷۰۰ مقاله برای ارائه در این کنگره انتخاب شد.

صالحی افزود: با وجودی که این کنگره یک رویداد ملی داخلی است، اما هر ساله بیشترین مقالات علمی به این رویداد ارسال می‌شود که کنگره ملی گیاهان دارویی را به بزرگ‌ترین محفل برای گرد هم آمدن گروه‌های مختلف عرصه گیاهان دارویی کشور تبدیل کرده است.

به گفته وی بیشترین مقاله‌ها در حوزه کشاورزی و مناسبع طبیعی با 360 مقاله، علوم پایه با ۲۹۸ و داروسازی پزشکی و دامپزشکی با ۲۸۸ مقاله و در نهایت اقتصاد با ۱۴ مقاله هستند. طی دو روز کنگره 25 مقاله به صورت شفاهی در دو سالن همزمان و باقی به صورت پوستر در چهار بخش ارائه خواهد شد.

ششمین کنگره ملی گیاهان دارویی با مشارکت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ در تهران برگزار می‌شود.
کلمات کلیدی : گیاهان دارویی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code