مدیر یک مجموعه عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: این شبکه واسطه‌ای قرار گرفته است تا توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور به شکلی آسان‌تر و کاربردی‌تر در اختیار محققان، پژوهشگران و فناوران قرار بگیرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ مدیر یکی از مجموعه‌های فناور عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، این شبکه آزمایشگاهی را واسطه‌ای برای رشد و ارتقای توانمندی پژوهش کشور عنوان کرد و گفت: این شبکه واسطه‌ای قرار گرفته است تا توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور به شکلی آسان‌تر و کاربردی‌تر در اختیار محققانریال، پژوهشگران و فناوران قرار بگیرد.
مهدی نبی، به ایجاد شدن زمینه‌ای مناسب برای همکاری و تعامل میان پزوهشگران در بستر آزمایشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: اشتراک گذاری، ضمن ایجاد بستر لازم برای انجام پروژه های پژوهشی بزرگ می‌تواند زمینه‌ساز تعامل و همکاری فعالان عرصه تحقیق و پژوهش کشور باشد.
به گفته این فعال فناور، با همکاری آزمایشگاه‌های عضو این شبکه قادر خواهد بود نیازهای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی از حیث تجهیزات، تعمیرات، مواد اولیه و همچنین نیروی انسانی تخصصی و راه‌کارها را به شکل دقیق و عملیاتی‌ تری تامین کند.
مدیرعامل شرکت معیار دانش پارس به نقش راهبردی نیروی انسانی تخصصی در توسعه صنعت آزمایشگاهی وارائه خدمات اشاره کرد و گفت: نیروی انسانی متخصص موتور محرکت خدمات معتبر آزمایشگاهی است و بر همین اساس بهبود کیفیت این عرصه می‌تواند رشد پژوهش را در کشور به همراه داشته باشد.
این فعال آزمایشگاهی، با بیان این‌که نیروی متخصص با ارائه خدمات با کیفیت عامل توسعه بازار و مشتریان آزمایشگاه خواهد شد، افزود: نیروی انسانی آموزش دیده علاوه بر افزایش کیفیت نتایج، باعث بهبود راندمان و کارایی آزمایشگاه‌ها خواهد شد.
نبی برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی و همچنین نشست‌های دوره‌ای برای مدیران و کارشناسان شرکت‌ها را یکی از لازمه‌های بهبود کیفیت آزمایشگاه‌ها دانست و گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی و بررسی نیازهای آنان در بازاحیای دستگاهی که از کار افتاده به توسعه و بهبود کیفی خدمات و توانمندی های آزمایشگاه ها بطور مستقیم و غیر مستقیم بر صنعت اثرگذار خواهد بود
بانک های اطلاعاتی از توانمندی ها، خدمات و تجهیزات را ابزار لازم برای برنامه ریزی و توسعه علمی و پژوهشی کشور در کنار علاوه بر شناسایی توانمندی ها و کاستی ها، ابزار لازم دانست و افزود: به اشتراک گذاری داده‌های آزمایشگاهی کشور باعث شناسایی رقبا و یا همکاران بالقوه خواهد شد، از طرفی فضا را برای تبادل تجربیات، دانش و توانمندی‌ها آماده خواهد کرد.
نبی، با بیان این‌که علاوه بر آزمایشگاه‌های بخش دولتی فعلان بخش خصوصی نیز باید در عرصه اشتراک‌گذاری تجهیزات آزمایشگاهی حضور یابند، اظهار کرد: اگرچه نقش آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بخش دولتی راهبردی است و با توجه به حجم کمی گسترده این مراکز، اثر این آزمایشگاه‌ها ویژه خواهد بود اما باید با مشوق‌های مختلفی که می‌تواند حضور بخش خصوصی را در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی محقق کند، این زمینه را ایجاد کرد.
وی افزود: با توجه این‌که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، براساس نتایج ارزیابی، آزمایشگاه‌های عضو خود را حمایت می‌کند و به طور مثال حمایت انجام شده از نفر اول با نفرات دیگر متفاوت است، می‌بایست معیارهای ارزیابی و رتبه‌بندی، با دقت بیشتری اعمال شوند.
کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code