به همت ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری؛ اولین نشست شرکت‌های نوآور، کارآفرین و دانش بنیان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در تاریخ 20 تیرماه 1396 با حضور فعالان عرصه کسب و کار در انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار گردید.

هدف از برگزاری این نشست، تشریح فرایند اخذ گواهی دانش بنیانی و مزایای این گواهی، و ایجاد بستری برای تبادل نظر و بررسی چالش‌ها و مشکلات در عرصه کسب و کار حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بود.
در ابتدای این نشست، دکتر صاحبکار، رئیس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری، طی سخنانی به تشریح روند ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان و نیز حمایت‌های معاونت علمی و فناوری از این شرکت‌ها پرداختند. ایشان، با اشاره به اینکه در معاونت علمی و فناوری، حمایت‌های متنوعی برای ارائه به شرکت‌های دانش بنیان تدارک دیده شده است، بیان داشتند: «سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان فراهم گردیده و کلیه امور مربوط به ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها تحت این سامانه انجام می‌پذیرد. تا کنون، در این سامانه، 17000 نام کاربری به ثبت رسیده و 9000 شرکت ثبت نام کرده اند. در حال حاضر، حدود 3100 شرکت تأیید شده و موفق به اخذ گواهی دانش بنیان شده اند. برای شرکت های تایید صلاحیت شده معاونت علمی 110 برنامه حمایتی دارد. معافیت های مالیاتی یکی از این حمایت ها است که بر اساس آن این شرکت ها در خصوص درآمد ناشی از فروش کالاها و خدمات دانش بنیان خود مشمول معافیت های مالیاتی هستند. میز مشاوره، مشوق حسابرسی مالی، معافیت مالیات بر حقوق کارکنان فعال در واحدهای پژوهشی نیز بخشی دیگر از حمایتهای مالیاتی است».

در ادامه، دکتر وطنخواه، دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر، با بیان این موضوع که کشور ما، به استناد مطالعات داخلی و منابع خارجی، یک کشور پر پتانسیل در انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می‌رود، تصریح کردند: «برای توسعه منابع تجدیدپذیر، در سیاست‌های بالادستی و پایین دستی کشور هیچ کمبودی وجود ندارد و تمام سیاست‌ها اعم از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اصل 44، سند راهبرد انرژی کشور و... در راستای توسعه منابع تجدیدپذیر هستند».

دکتر وطنخواه در ادامه درباره سند ملی توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر عنوان کرد: «در روند تصویب این سند، در تعامل با سازمان برنامه و بودجه و سایر متولیان، سال گذشته مقرر شد تا 1.8 درصد از عرضه کل انرژی اولیه کشور به تجدیدپذیرها اختصاص یابد و تولید 20000 مگاوات برق و حرارت تجدیدپذیر در دستور قرار گرفت. در واقع هدف اصلی سند، توسعه دانش بنیان در این حوزه است تا در کشور دانش و قدرت لازم برای تولید محصولات ایجاد شود و توانمندسازی در عرصه دانش بنیان بستری برای رشد و پیشرفت کشور فراهم کند. این ستاد نیز در برنامه‌های خود افزایش سرعت برای توسعه شرکت‌ها و محصولات دانش بنیان را مد نظر قرار داده است.»

ایشان در ادامه، با معرفی ساختار ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر، بیان داشتند: «محور کار ستاد، بسیج کشور برای توسعه دانش بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر است. مأموریت اصلی ستاد، توسعه زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و این امر تنها با مشارکت بازیگران اصلی این حوزه، یعنی شرکت‌های دانش بنیان میسر است». دکتر وطنخواه، با اشاره به اینکه سهم شرکت‌های دانش بنیان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در میان تمام حوزه‌ها، تنها حدود 3 درصد است، ابراز امیدواری کردند که با مشارکت تمام فعالان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌گیری از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری، کسب و کار دانش بنیان در این حوزه با رشد کمّی و کیفی مواجه شود.

در بخش دوم و پایانی نشست نیز، پنل «معرفی خدمات و حمایت‌های قابل ارائه به شرکت‌های دانش بنیان و پرسش و پاسخ» با حضور آقایان مهندس امانی (مدیر توسعه بازار و ابزارهای تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی)، دکتر نقی زاده (مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی) مهندس دارابی (شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی) و مهندس فیروزی (معاون ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر) برگزار گردید و حاضرین به مطرح نمودن سوالات، مشکلات و چالش‌های خود در زمینه توسعه کسب و کار انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور پرداختند.
کلمات کلیدی : نشست

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code