یکی از شرکت‌های فناور کشورمان با کسب و بومی‌سازی دانش فنی طراحی، ساخت و توسعه دستگاه های آنالیز طیف سنجی فعالیت با ارائه محصولات خود به مراکز مختلف علمی، تحقیقاتی و صنعتی بخشی از این نیاز تجهیزاتی کشور را تامین کرده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، طیف‌سنج‌ها و آشکارسازها بخشی از نیاز تحقیقاتی و آزمایشگاهی به شمار می‌روند که با ویژگی‌های منحصر به فرد و گستره‌ی وسیع کارآمدی در صنایع گوناگون، نیاز به تولید بومی و مبتنی بر نیاز پژوهش کشور، مبرم و حیاتی است. بر همین اساس شرکت طیف سنج تجهیز پیشرفته، یکی از شرکت‌هایی است که تولید دستگاه های طیف سنجی را بر مبنای فعالیت های تحقیقاتی دستگاهی، توسعه دستگاه‌های جدید و کاربردی تولید و به بازار عرضه کرده است.
به گفته‌ی مدیر عامل این شرکت فناور، این دستگاه‌ها که عموماً کاربردهای دانشگاهی- تحقیقاتی،آموزشی و صنعتی دارند در صنایع گوناگونی چون کشاورزی، مواد، صنایع شیمیایی، لیزر و فوتونیک، محیط زیست و همچنین صنعت نیمه هادی کاربردهای وسیعی دارند.
سعید شکوفی اسپکتروفتومتر، اسپکترومترها، سیستم اسپکتروسکوپی، نانو طیف سنج از سامانه‌هایی عنوان می‌کند که در این شرکت تولید می‌شوند و طیف گسترده‌ای دستگاه‌های آزمایشگاهی مانند ذیل این گروه از تجهیزات جای می‌گیرند.
این فعال فناور، نمایش شدت و میزان جذب یا عبور نور را یکی از کاربردهای دستگاه اسپکتروفتومتر عنوان می‌کند که به گفته وی، ضمن فراهم کردن امکان تنظیم کنترل شدت منبع تابش و حساسیت آشکارسازی توسط کاربر با قابلیت طیف‌گیری هم‌زمان در ناحیه مرئی– فرابنفش طیف الکترومغناطیس (UV-Vis) برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است.
اما دستگاه طیف‌سنج فلورسانس یکی از دیگر از تولیدات این شرکت است که شکوفی با اشاره به کاربرد اندازه گیری طیف فلورسانس با استفاده از آشکار‌ساز آرایه ای و فناوری فیبر نوری این دستگاه بیان می‌کند: این طیف‌سنج می‌تواند در کم‌تر از ثانیه بطور همزمان عمل طیف‌سنجی را انجام دهد.
این فعال فناور به ویژگی‌های خاص این طیف سنج را یادآور شده و می‌افزاید : به طورکلی آشکارسازهای آرایه‌ای زمان آنالیز را کاهش می‌دهند، پیچیدگی‌های دستگاهی را کم می‌کنند، همه طول موج‌ها را به طور همزمان در مدت زمان میلی‌ثانیه یا کم‌تر شناسایی می‌کنند وگستره خطی بزرگ و پایداری دینامیکی خوبی دارند.
این فعال فناور، دریافت استانداردهای اروپایی برای برخی از تولیدات این شرکت را زمینه‌ای برای ارائه محصولات تولید شده به دیگر کشورها بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: دریافت تائیدیه استاندارد اروپا CE و همچنین تائیدیه پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ۹۰۰۱ ISO از ویژگی‌هایی است که موجب شده تا زمینه ورود تولیدات این شرکت به کشورهای همسایه و برخی کشورهای اروپایی فراهم شود.
مدیرعامل طیف‌سنج تجهیز پیشرفته، با تأکید بر ضرورت توجه به تولیدکنندگان داخلی تجهیزات فناور آزمایشگاهی، رفع نیاز کشور به واردات هزینه‌بر و بدون پشتوانه ضمن اشتغال داخلی را لازمه حمایت‌های مراکز مخاطب این تجهیزات دانست و گفت: توجه به توانمندی‌های داخلی از سوی مخاطبان عمده‌ی این دست تجهیزات، ضرفا بر پایه‌ی اعتماد استوار است و این اعتماد زمانی محقق می‌شود که حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مادی و معنوی لازم از شرکت‌های داخلی صورت بگیرد.
کلمات کلیدی : طیف سنجی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code