یکی از شرکت‌های فناور فعال در حوزه نانو توانسته است دستگاه‌ها، چیپ‌ها و کیت‌های آزمایشگاهی نانو را برای اندازه‌گیری کمی و کیفی و نیز طیف‌سنجی ذرات تولید و روانه بازار کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گستره و دامنه فعالیت نانو فناوری با توجه به ویژگی‌های این حوزه، مرزهای وسیعی را در برمی‌گیرد و به عرصه تجهیزات آزمایشگاهی تخصصی ورود پیدا کرده است. بر همین اساس یکی از شرکت‌های فناور کشورمان تجهیزات و تولید نانو مواد مورد نیاز نانو بیو فناوری برای رفع نیاز های کشور به عنوان تنها سازنده دستگاه LSPR و بیو چیپ تشخیصی آن را به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور ارائه کرده است.
طیبه قدس‌الهی با اشاره به تولید دستگاه اسپکتروفتومتر چند منظوره با کاربردهای گوناگون از جمله اندازه‌گیری و طیف‌سنجی ذرات، افزود: با کاربردهای متنوع در آزمایش و تست گفت: این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که بازه وسیعی از کاربردها را از اندازه‌گیری کمی اسید نوکلئیک‌ها و پروتئین ها در حجم میکرونی گرفته، تا تست های پایه سلولی در میکروپلیت ها و یا کووت های استاندارد و حتی تست های نانو بیوسنسوری را در برمی گیرد.
مدیرعامل شرکت نانومبنا ایرانیان در خصوص فناوری به کار گرفته شده در دستگاه‌های آزمایشگاهی گفت: پدیده تشدید پلاسمون سطحی جایگزیده (LSPR)، ناشی از برانگیختگی مد ارتعاش جمعی الکترونهای آزاد در فصل مشترک نانو ذرات فلز و بیومولکولهاست و بیو چیپ تشخیصی LSPR نانو ذرات طلا و نقره را شامل می‌شود.
به گفته مدیرعامل این شرکت فناور ، این روش تشخیصی که امروزه در جهان مرکز توجه دانشمندان حوزه‌های مختلف بین رشته‌ای فیزیک، شیمی و زیست شناسی قرار دارد، بسیار پیشرفته‌تر و البته دقیق تر از روش‌های تشخیصی متداول مانند الایزا است.
شناسایی بیومولکولها با دقت و سرعت بالادر غلظت کم و حجم پایین مواد مصرفی، آشکارسازی واکنش‌های ضعیف بین بیومولکول‌ها، قابلیت تشخیص همزمان عوامل بیولوژی مختلف، دوره ماندگاری بالای بیوچیپ های حالت جامد عرضه شده، مقرون به صرفه بودن و همچنین مستقل از دما بودن روش از مزیت‌هایی بودند که قدس‌الهی به عنوان وجو برتری ان دستگاه به آن‌هااشاره کرد.
این فعال فناور از ساخت نانو ذرات کلوئیدی طلا و نقره فعال برای واکنش‌پذیری با بیومولکولها به عنوان دیگر فعالیت‌های این شرکت فناور یاد کرد و گفت: کلوئیدهای طلا و نقره در محلول‌هایی شامل نانو ذرات با اندازه‌های یکسان و همگن در اندازه‌های مختلف از 5 نانومتر تا 100 نانومتر ساخته شده است.
قدس‌الهی، ضرورت حمایت از شرکت‌های فناور فعال در زمینه فناوری‌های پیشرو را یادآور شد و گفت: حجم گسترده و وسیعی از فناوری‌ها روز به روز بازار پیرامونی و زندگی ما را در بر می‌گیرند که این امر ضرورت حضور موفق شرکت‌های داخلی در این بازارها را دوچندان می‌کند. بنابراین لازم است تا با ایجاد بسترهای مساعد برای فعالیت شرکت‌های فناور، زمینه رشد و توسعه کشور در زمینه فناوری‌های نو، ایجاد اشتغال و گرفتن سهمی از بازار بین‌المللی این فرآورده‌ها فراهم شود.

کلمات کلیدی : LSPR

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code