تولید آهنربا با فناوری چاپ سه بعدی ضایعات تولید قطعات آهنربایی با شکل‌های پیچیده را به حداقل می‌رساند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وسایل زیادی در اطراف ما وجود دارد که در آنها حداقل یک قطعه آهنربا به کار برده شده است. از وسایل خانگی مثل یخچال تا خودرو که در آن حدود ۱۰۰ قطعه آهنربا استفاده می شود. گروهی از محققان توانسته اند با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی و نیودیمیوم بازیافتی از هارد دیسک، آهنرباهای NdFeB با کارایی مغناطیسی بهتر تولید کنند. تولید آهنربا با فناوری چاپ سه بعدی ضایعات تولید قطعات آهنربایی با شکل های پیچیده را به حداقل می‌رساند.

اگرچه تولید قطعات پیچیده بدون ضایعات با فناوری هایی مثل قالب گیری تزریقی نیز قابل انجام است، اما نمیتوان از مزیت فناوری چاپ سه بعدی در حذف هزینه سنگین تولید قالب اولیه برای دستگاه های قالب گیری تزریقی چشم پوشی کرد.

همچنین هیدروسیکلون ها تجهیزاتی هستند که در صنعت برای جداسازی مواد جامد از مایع استفاده میشوند. با توجه به ابعاد بزرگ این تجهیزات، مطالعه نحوه عملکردشان از گذشته موضوع تحقیقاتی پر چالشی برای محققان در دانشگاه بوده است. به تازگی استفاده از فناوری چاپ سه بعدی این امکان را فراهم ساخته تا بتوان هیدروسیکلون هایی با ابعاد کوچک و آزمایشگاهی ساخت. امکان جدیدی که بررسی نحوه عملکرد این تجهیزات را در ابعاد کوچک و به صورت عملی میسر می‌سازد.

در کشورمان نیز سند ملی برنامه راهبردی فناوری و صنعت ساخت افزایشی ایران توسط ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی تدوین و در نخستین نمایشگاه چاپ سه‌بعدی و مسابقه بهترین چاپگرهای سه‌بعدی ایرانی که توسط ستاد برگزار شد این سند رونمایی شد تا گامی در جهت توسعه این فناوری برداشته شود.

کلمات کلیدی : چاپگر سه‌ بعدی,آهنربا

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code