دانشمندان دوربینی را اختراع کرده‌اند که می‌تواند از بیرون بدن، ابزار پزشکی مانند آندوسکوپ را در داخل بدن ردیابی کرده و مسیر آن را نشان دهد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشمندان انگلیسی و اسکاتلندی موفق به ساخت دوربینی شدند که به پزشکان کمک می‌کند تا از طریق آن، تمام بدن انسان را ببینند، تا پیش‌ازاین، ردگیری این ابزار فقط به کمک اشعه x امکان‌پذیر بوده است، توانایی دیدن محل ابزارهای پزشکی در بدن برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی در مراقبت‌های بهداشتی حیاتی است، زیرا با روش‌های دارای کمترین حالت تهاجمی می‌توانیم بیماری را درمان کنیم.

بر اساس این گزارش، این دوربین دارای یک آشکارساز تک فوتون است، که هم ذرات نور پراکنده‌شده توسط بافت‌ها و هم فوتون‌هایی که به‌طور مستقیم می‌توانند به دوربین برسند را جمع‌آوری می‌کند سپس با احتساب و مقایسه زمان رسیدن فوتون‌ها به دوربین، نور مستقیم را از نور پراکنده تمایز می‌دهد.

آزمایش نمونه اولیه این دوربین نشان داده که دوربین می‌تواند در شرایط عادی منبع نور را از ۲۰ سانتی‌متری بافت بدن ردیابی کند. نور آندوسکوپ می‌تواند از بدن بگذرد اما معمولاً این پرتوها پراکنده‌شده یا پس از برخورد به بافت‌های بدن برگردانده می‌شود و معمولاً حرکتی مستقیم در داخل بدن ندارند. ازاین‌رو به دست آوردن تصویری واضح از محل دقیق آندوسکوپ دشوار می‌شود.

دوربین جدید از فناوری پیشرفته‌ای بهره می‌برد که می‌تواند ذرات نور موسم به فوتون‌ها را تشخیص دهد. فناوری به‌قدری حساس است که می‌تواند علائم کوچک نور را که از طریق نور اندوسکوپ از بافت بدن عبور می‌کنند را تشخیص دهد.

بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی و توسعه مفهوم لیزر و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
کلمات کلیدی : دوربین

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code