پژوهشگران با استفاده از مواد لایه‌نازک فلزی موفق به ساخت حسگری شدند که روی پوست قرار گرفته و علائم مهم حیاتی بدن را رصد می‌کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ محققان با استفاده از رشته‌های 300 تا 500 نانومتری از جنس طلا موفق به بافت شبکه‌هایی شدند که قابلیت حسگر دارد. این گروه از این لایه برای تولید حسگری استفاده کردند که می‌تواند روی پوست قرار گرفته و به پیمایش علائم حیاتی بدن بپردازد. البته در حال حاضر حسگرهای پوشیدنی شبیه به پوست ساخته شده که می‌تواند نرخ ضربان قلب و دیگر سیگنال‌های حیاتی بدن را شناسایی کند. با این حال محققان حسگری ساخته‌اند که وزن بسیار کمی داشته و کاملا قابل انعطاف است به طوری که می‌توان آن را روی بدن به صورت مستقیم قرار دارد. این حسگر علاوه بر دوام بالا، بسیار حساس بوده و قادر به اندازه‌گیری دقیق است.

دانشمندان در این پروژه ساختار بسیار انعطاف‌پذیری ارائه کردند که قادر است علائم سلامتی را  در حالی که روی پوست قرار گرفته است، رصد کند. این حسگر شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی بوده و می‌تواند داده‌ها را از طریق پوست ثبت کند. برخلاف حسگرهای پوستی موجود در بازار که بسیار بزرگ و توده‌ای هستند، این حسگر نانومقیاس بوده و فاقد عواملی است که منجر به صلب شدن می‌شود. بنابراین استفاده از این حسگر ساده‌تربوده و محبوبیت بیشتری خواهد داشت.

محققان ساختار توری مانند از جنس نانوفیلامنت‌های فلزی ایجاد کردند که در آب حل می‌شود. این ماده به صورت مستقیم روی پوست قرار می‌گیرد بنابراین به راحتی می‌توان همانند پوست آن را به کار گرفت. 20 نفر از شرکت‌کنندگان که این پوست را به مدت یک هفته استفاده کردند هیچ مشکلی با آن نداشتند. هیچ شکستگی یا خارش در طول آزمون گزارش نشد. بنابراین می‌توان از این پوست جدید به صورت دراز مدت برای رصد شرایط پزشکی استفاده کرد. این حسگر همانند خالکوبی روی بدن قرار می‌گیرد. این ساختار توری مانند روی بدن اسپری شده و اطلاعات را به لپتاپ منتقل می‌کند. یک باتری نیز به انتهای این حسگر افزوده شده که می‌تواند جریان الکتریکی را برای آن تامین کند.
کلمات کلیدی : حسگر

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code