با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی، دستگاه شوری سنج مطبق بر سند یونسکو 1981 در دانشگاه علوم دریایی چابهار طراحی و ساخته خواهد شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستگاه شوری سنج منطبق بر سند یونسکو1981 بر مبنای مقیاس PSS و استفاده از تکنیک‌های نوین اندازه‌گیری هدایت در دانشگاه دریایی چابهار ، با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی ساخته می‌شود. این طرح از سال 1395 شروع‌شده و در حال حاضر با پیشرفت 90 درصدی در حال طی کردن مراحل نهایی ساخت است.

میر مهدی زاهدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه چابهار با تاکید بر اهمیت ساخت دستگاه شوری سنج گفت: وقتی با یک نمونه دریایی روبرو هستیم اولین اطلاعاتی که در اندازه‌گیری آن دارای اهمیت است، شوری است. بسیاری از خواص آب دریا ازجمله محتوای عناصر ثابت آب دریا را می‌توان مستقیماً از روی شوری محاسبه کرد.

وی با بیان اینکه ساخت دستگاه شوری سنج باید منطبق بر تعریف پذیرفته‌شده یونسکو انجام پذیرد اضافه کرد: به‌منظور خاتمه دادن بر موضوع عدم تطابق بین‌المللی داده‌های شوری آب دریا 2 سند انتشاریافته است که یکی شامل کلیات پذیرش مقیاس شوری عملی یا (PSS) و دیگری معرفی استاندارد محلول KCl و دومی شامل مجموعه مقالاتی است، که توسط اعضای کمسیون‌های تدوین‌کننده این مقیاس و همچنین ارائه‌دهنده الگوریتم‌های روابط بین دما و فشار این مقیاس برای کار در حوزه دریایی انجام پذیرفته است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه چابهار با اشاره به قابلیت‌های این دستگاه اضافه کرد: ساخت دستگاه بومی ارائه شوری برمبنای مقیاس PSS استفاده از تکنیک‌های نوین اندازه‌گیری هدایت در دستگاه جدید از انگیزه‌های این طرح بوده است.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به اینکه نمونه‌ای‌ برای اندازه‌گیری این پارامتر در بازار وجود ندارد گفت: ازآنجاکه طرح پایه‌ریزی شده هیچ رقیبی در بازار ندارد، امیدواریم با تولید نمونه تجاری و عرضه آن به بازار مصرف بتوان حداقل بخشی از نیاز داخلی را تأمین کنیم، از طرفی چون تکنیک‌های جدیدتر در دستگاه لحاظ شده است انتظار صحت و دقت بیشتر از این دستگاه را داریم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه چابهار با اشاره به حجم فیزیکی دستگاه نسبت به مشابه خارجی آن گفت: حجم فیزیکی دستگاه نسبت به نمونه خارجی خود کاهش‌یافته و از این لحاظ دارای مزیت رقابتی با دستگاه‌های عرضه‌شده خارجی است. از سوی دیگر این فناوری زیر فناوری ساخت دستگاه CTD و چگالی سنج است که ازجمله دستگاه‌های مهم در عرصه مطالعات دریایی است.

زاهدی در تشریح دستاوردهای فناورانه و زیست‌محیطی طرح افزود: تلفیق تکنیک‌های نوین اندازه‌گیری هدایت (تکنیک پالس دوقطبی) در دستگاه جدید اندازه‌گیری شوری بر مبنای مقیاس PSS، بومی‌سازی ساخت الکترود پلاتینی شده،ساخت استاندارد آب دریا و در آخر پایش مداوم پارامتر شوری در دریا و ارتباط مستقیم آن با محتوای شیمیایی عامل مهمی در برآوردهای زیست‌محیطی است.

وی افزود: می‌توان با به‌کارگیری این دستگاه در مراکز پایش زیستی به‌خصوص در محیط‌زیست دریا و اقیانوس مقیاس مناسبی برای ارزیابی در اختیار داشت.

زاهدی در پایان گفت: ستاد دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان حامی طرح این دستگاه با اعتقاد بر اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته فنی و اقتصادی الگوی توسعه دریا محور را، نه به‌عنوان یک انتخاب، بلکه به‌عنوان یک اجبار برگزیده‌اند معتقد است هرگونه سرمایه‌گذاری درزمینهٔ مطالعات دریایی با ارزش افزوده همراه است. 
کلمات کلیدی : اندازه گیری,صنایع دریایی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code