علوم و فناوری‌های گوناگونی مثل ابررساناها و مواد، نیازمند بهره‌مندی از فناوری دماهای فوق سرد هستند، یکی از شرکت‌های فناور کشورمان با تولید تجهیزات ویژه پای در این مسیر گذاشته است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دمای فوق سرد کارکرد خودش را جایی نشان می‌دهد که حجمی قابل توجه از گاز، قابلیت جابه‌جایی پیدا کند. با سرد کردن بسیار زیاد گازهایی مانند هلیوم آن را به حالت مایع در می‌آورند و به این شکل امکان انتقال راحت‌تر ممکن می‌شود.

تجهیزات سرد کردن جزو فعالیت‌های اصلی یکی از شرکت‌های فناور کشورمان است که بر طراحی و ساخت ابزار‌های دمای فوق سرد یا به اصطلاح کرایوژنیک، متمرکز شده است.

اما کرایوژنیک چیست؟ برای رساندن یک گاز به دماهای منفی 150 درجه سانتی‌گراد، تجهیزات و مواد ویژه‌ای مورد نیاز است که کرایوژنیک به عنوان یک فناوری پیشرفته چنین کاری را ممکن می‌کند.

به گفته مدیرعامل زمهریرسازان، تأمین نیاز‌های صنایع کشور در حوزه دمای فوق سرد، مستلزم وجود دانش فنی و تجهیزات ویژه‌ای است که با تلاش فناوران کشور بخش قابل توجهی از این نیازها تأمین شده است

این فعال فناور، کرایواستات، کرایوپمپ، دستگاه تولید نیتروژن مایع ، دستگاه میعان ساز هوا ، کالیبراسیون سنسور‌های دمای فوق سرد با دقت بالا ، کمپرسور‌های سیکل بسته هلیومی را جزو تجهیزاتی عنوان می‌کند که توسط این شرکت فناور تولید و روانه‌ی بازار تجاری می‌شود.

وی با یادآوری این نکته که تجهیزات کرایوژنیک کاربردهای گسترده‌ای در صنعت دارند با مثال‌هایی از کاربرد این فناروی در صنایع عنوان می‌کند: صنایع غذایی، الکترونیک، تولید ابزار دقیق، تجهیزات پزشکی جزو صنایعی به شمار می‌روند که این فناوری کاربرد خود را به نمایش گذاشته است، ضمن این‌که مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها برای پژوهش‌های گوناگون به خصوص در حوزه تحقیقات ابررسانایی، علم مواد و دیگر فناوری‌ها به این فناوری نیاز دارند.

کرایواستات اما یکی از تولیدات زمهریر سازان است که به گفته مدیرعامل این شرکت فناور، با استفاده از نمایشگر کنترلر دما قابلیت ثابت نگه داشتن دما در دمای دلخواه با دقت 0.1 کلوین را داراست.و از کرایواستات در آزمایش‌های اپتیکی دقیق، علوم مواد، تحقیقات ابررسانایی و علوم پزشکی، به شکل عمده استفاده‌ می‌شود.

مدیرعامل این شرکت فناور به کیفیت تولیدات داخلی کیفیتی هم‌پای نمونه‌های وارداتی را یک نکته بارز این تولیدات بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: کیفیت قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی و قیمتی به مراتب ارزانتر در بازار عرضه می‌شود و ضمن کاهش نیاز به هزینه برای واردات، تکیه به توانمندی داخلی را به دنبال داشته است.
کلمات کلیدی : تجهیزات

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code