یکی از فعالان عضو شبکه آزمایشگاهی معتقد است مادامی که نگاه پژوهشی با زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور هم‌خوانی نداشته باشد، زمینه نفوذ فناوری در صنعت فراهم نخواهد شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ صنعت رقابتی کشورهای پیشرفته بیش از هر چیزی خود را مدیون پژوهش می‌داند. این نکته را مدیر آزمایشگاه معیار دانش‌پارس بیان می‌کند. 

به گفته‌ی مهدی نبی، راه پژوهش اما صرفا با توانمندی مطالعاتی هموار نمی‌شود بلکه پژوهشی که نیاز صنعت رقابتی را مورد توجه قرار دهد و همچنین بتواند به تولید محصول فناورانه منجر شود، نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی منطبق با جهت‌گیری پژوهش، مهم‌ترین این ضرورت‌هاست. 

این عضو شبکه آزمایشگاهی با بیان این‌که نقش تخصص در کاربری تجهیزات آزمایشگاهی، ضرورتی است که تمرکز بر آن گاهی دست کم گرفته می‌شود، اظهار کرد تخصصی ابزاری است که توسعه صنعت را به همراه می‌آورد و شاید بی ارتباط نیست اگر نیروی انسانی متخصص را موتور محرک پژوهش و آزمایش دانست بنابراین، بهبود کیفیت کاربری نیروی انسانی می‌تواند رشد پژوهش را در کشور به همراه داشته باشد. 

به گفته‌ی نبی، تخصص‌مند کردن آزمایشگاه‌های عضو ضرورتی است که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌هایی چون برگزاری نشست‌های دوره‌ای برای مدیران و کارشناسان آزمایشگاه‌ها تحقق ببخشد و در نهایت اثر آن‌را در توسعه و بهبود کیفی خدمات و توانمندی های آزمایشگاه ها به‌طور مستقیم و غیر مستقیم مشاهده کند. 

عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، مشوق‌های حمایتی و تسهیلاتی هرچند غیرمادی را برای جلب پژوهشگران به استفاده از خدمات آزمایشگاهی شبکه از یک سو و جذب آزمایشگاه‌ها به افزایش شتاب خود برای هم گام شدن با استانداردهای کیفی اثرگذار دانست و گفت: آزمایشگاه‌های فعال بخش دولتی شاید تمایل چندانی به ارتقای خود نداشته باشند، اما تسهیلاتی که این شبکه آزمایشگاهی می‌تواند به‌ واسطه‌ی اشتراک‌گذاری تجهیزات آزمایشگاهی ارائه کند در ترغیب این آزمایشگاه‌ها ویژه خواهد بود. 
کلمات کلیدی : آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code