با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی، چشمه‌های لیزری سبز با توان 300 میلی وات باهدف به‌کارگیری در صنایع و پردازش مواد تولید شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی؛ امین گل محمدی مدیرعامل شرکت پرتو آفرینان شفا با بیان اینکه لیزر نقش کلیدی و انکارناپذیری در تمامی جوانب زندگی مدرن بشر بر عهده دارد گفت: این لیزر یک لیزر حالت‌جامد است که ماده فعال آن کریستال Nd:YVO4 است. طول‌موج اصلی لیز دهنده در این کریستال ۱۰۶۴ نانومتر است که با استفاده از کریستال تولید هماهنگ دوم KTP  ، طول‌موج سبز ۵۳۲ نانومتر را تولید می‌کند. از طرفی دیگر برای تولید لیزر پالسی در این طول‌موج از کریستال Cr:YAG به‌عنوان Passive Q-Switch استفاده‌شده است. 

وی با بیان اینکه منبع پمپاژ در این نوع لیزرها، دیودی‌های پرتوانی است گفت: درواقع این کریستال یک جاذب اشباع‌پذیر است که با بالا رفتن شدت نور از یک حد آستانه، اجازه عبور نور را می‌دهد. وی افزود:  پیشینه توان این لیزرها MV200 تا W100 نور سبز می باشد. 
لیزر سبز ۵۳۲ نانومتر پالسی و همچنین پیوسته در زمینه‌های تحقیقاتی، پزشکی، آموزشی، آزمایشگاهی و صنعت کاربرد دارد که بعضی از مهم‌ترین کاربردها عبارت‌اند از: کاربردهای هولوگرافی، کاربرد در اسپکتروسکپی رامان، بیو پزشکی، فلورسانس، تداخل سنجی، لیزر شو، پردازش مواد ،تشخیص‌های پزشکی، جراحی‌های عمومی، حکاکی و برش‌های نازک و میکرو ماشین‌کاری اشاره کرد. 

کلمات کلیدی : لیزر

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code