دهمین نشست کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروبی روبشی، 29 آذر 1396 به میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت و با حضور بیش از 30 نفر از کارشناسان و متخصصین مراکز عضو شبکه برگزار شد.

نشست اعضای کارگروه تخصصی SPM، توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و با هدف تبادل آخرین دستاوردها در راستای تقویت توان علمی کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شد.

در ابتدای برنامه، پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، دکتر علیمراد رشیدی، رئیس مرکز توسعه فناوری نانو و کربن پژوهشگاه صنعت نفت، ضمن خوش آمدگویی حضور کارشناسان در پژوهشگاه، به معرفی بخش‌های مختلف پژوهشگاه صنعت نفت پرداخت و ضمن بیان فعالیت‌های مهم آن، گزارشی نیز از عملکرد پژوهشگاه در حوزه فناوری نانو ارایه کرد.

در ادامه، مهندس زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی، راهبردهای این شبکه برای فعالیت کارگروه‌های تخصصی را برای اعضا شرح داد و گزارشی از فعالیت‌های شبکه آزمایشگاهی ارائه کرد. وی همچنین توضیحاتی در خصوص حمایت‌های جدید شبکه در راستای افزایش انگیزه و پویایی کارگروه‌ها بیان نمود و همکاری و آشنایی هر چه بیشتر اعضای کارگروه‌ها  با یکدیگر در زمینه تبادل اطلاعات و تجربیات را باعث هم‌افزایی علمی بین ایشان دانست.

مهندس فتاح، برنامه‌ریزی برای ارائه مقالات تخصصی از سوی کارشناسان و متخصصان، پرسش و پاسخ و تبادل نظر در راستای رفع ابهام از برخی مسائل بین اعضای کارگروه را از اهداف دیگر این نشست‌ها عنوان کرد.

در ادامه برنامه، مهندس صدیقه صادق حسنی، دبیر کارگروه تخصصی SPM شبکه آزمایشگاهی، ضمن ارایه گزارش عملکرد کارگروه تخصصی دستگاه‌های میکروسکوپ پروبی روبشی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی را در تولید و جریان دانش در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی، کمک به ایجاد ظرفیت‌های جدید ارایه خدمات آزمایشگاهی، تشکیل محیط‌های خلاق علمی و مهارتی بین کارشناسان و همچنین حمایت از پژوهش‌های هدفمند در زمینه کاربری دستگاهی، مؤثر دانست.

وی، ارائه مقالات و انجام پروژه‌های علمی-تخصصی، تدوین و برگزاری دوره‌های آموزشی و همچنین انجام مقایسات بین آزمایشگاهی، کالیبراسیون و تأمین نمونه مرجع را از برنامه‌های کارگروه‎های تخصصی بیان کرد.

از جمله فعالیت‌های کارگروه SPM شبکه آزمایشگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* تألیف و انتشار دو عنوان کتاب تخصصی و تألیف کتاب سوم تا پایان سال جاری؛
*انجام دو پروژه تخصصی دستگاهی مشترک در کارگروه؛
* ترجمه 5 استاندارد تخصصی و تدوین 2 استاندارد ملی؛
* تهیه روش اجرایی مقایسات آزمایشگاهی برای دستگاه AFM؛
* چاپ مقاله در ماهنامه فناوری نانو و انتشار 19 مقاله در فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران؛
* برگزاری دوره های متنوع آموزش تخصصی برای اعضای  کارگروه و همچنین برای برگزیدگان المپیاد دانش‌آموزی نانو؛

در این برنامه، از خانم زهرا ثبات به دلیل فعالیت‌های ارزشمند و همکاری‌های مستمر ایشان از ابتدای تشکیل کارگروه، قدردانی شد.

filereader.php?p1=main_bcbe3365e6ac95ea2

پس از استراحت و پذیرایی، در بخش دوم برنامه، مهندس سمیه جلیل‌زاده، کارشناس آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، معرفی کوتاهی در مورد «میکروسکوپی روبشی هدایت یونی» ارایه کرد.

مهندس مریم خسروی، کارشناس آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، نیز در مورد تهیه دستورالعمل کاربری دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی بر اساس الزامات استاندارد ISO/IEC17025 مطالبی را برای حاضرین بیان کرد.

ارائه خلاصه‎ای از مقاله «مطالعه چسبندگی صدف کشتی چسب با میکروسکوپ نیروی اتمی»، آخرین ارایه انجام شده در این برنامه بود که توسط مهندس زهرا ثبات صورت گرفت.

آخرین برنامه این نشست به بازدید از آزمایشگاه‎های نانو و آنالیز دستگاهی و همچنین بخش پایلوت پژوهشگاه صنعت نفت اختصاص داشت که پس از صرف ناهار و اقامه نماز و با همراهی دکتر علیمراد رشیدی انجام شد.


filereader.php?p1=main_310dcbbf4cce62f76

کلمات کلیدی : پژوهشگاه صنعت نفت,کارگروه‌های تخصصی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code