دبیر کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی گفت: نگهداری استانداردهای آزمایشگاهی از پیاده سازی آن مهمتر است و سازمان‌های اعتباردهنده، آزمایشگاهی که اعتبارنامه را دریافت کرده است، به صورت دوره ای ممیزی می‌کنند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید احمد ظهیر میردامادی دبیر کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی در خصوص نحوه تعیین استانداردهای شبکه آزمایشگاهی، بیان کرد: استانداردها ابزاری هستند که بر حسب نیاز و کاربرد انتخاب و استفاده می شوند. در حوزه تخصصی آزمایشگاهی، استاندارد ISO/IEC17025، نمونه‌ای از استانداردهای بین المللی است.

وی افزود: این استانداردها می تواند در سطح ملی توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و یا در سطح بین المللی توسط مراجع معتبر اعتباردهی شود.

به گفته میردامادی، همچنین استانداردهایی مانند ISO 45001(مدیریت ایمنی) و یا ISO 14001 (مدیریت زیست محیطی) هم هستند که در همه سازمان ها و از جمله آزمایشگاه ها کاربرد دارند.

دبیر کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی در ادامه تصریح کرد: از نظر حوزه فعالیت، استانداردها را می توان به بین المللی، منطقه ای و یا حتی داخلی – کاری – تقسیم کرد مثلا ISO استانداردی بین المللی و استاندارد CE اروپا یک استاندارد منطقه ای است. 

وی همچنین عنوان کرد: تعداد بسیار زیادی از استانداردهای مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها، استانداردهای فنی برای انجام آزمون است که آزمایشگاه با به کاربردن این استانداردها در زمان انجام آزمون، به نتایج خود اعتبار می‌بخشد.
کلمات کلیدی : استاندارد

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code