فناوری ساخت هیدروژل‌های ناهمسانگرد با استفاده از لیتوگرافی مبتنی بر الکتروفورز با پیوند پروتئومیکس، زیست فناوری و میکروساخت، به ساخت الگوهای سه‌بعدی زیستی با ساختاری منحصر به فرد می انجامد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری جدید چاپ مولکولی با نام لیتوگرافی مبتنی بر الکتروفورز 3 بعدی، که در دانشگاه کوئین ماری متولد شده است؛ امکان تولید الگوهای پیچیده‌ مولکولی را از موادی ساده هم‌چون ایمونوگلوبین G، فیبرونکتین، الاستین و انواع هیدروژل‌های رایج فراهم آورده است. تطبیق‌پذیری این روش از طریق ایجاد الگوهای پیچیده‌ای هم‌چون ستون‌های موازی و عمودی، خطوط مورب، ترکیبات مولکولی دارای گرادیان و الگوهای پیچیده پروتئینی به چالش کشیده شده است. مقیاس اندازه‌‌های تولید شده شامل میکرومتر تا سانتی‌متر می‌شود.

این سیستم جدید می‌تواند در مهندسی محیط‌های هیدروژلی سه بعدی با امکان کنترل ساختار شیمیایی، ایجاد الگوها و گرادیان‌های سه‌بعدی زیستی، طراحی بنیان‌های جداسازی داروهای جدید و ساخت بافت‌های پیچیده به کار گرفته شود.

عمده بدن انسان از بخش‌های سه بعدی ناهمسانگرد و سلسله مراتبی ایجاد شده است. و به همین منظور برای ایجاد داروهای مؤثر برای اعضا و بافت‌های بدن لازم است تا از روش‌هایی استفاده شود که امکان بازسازی شرایط فیزیکی و شیمیایی بدن را داشته باشند.
کلید طراحی روش 3DEAL استفاده از الکترونیک و پوشش‌های خلل و فرج‌دار است. که به موجب آن‌ها امکان حرکت و متمرکز شدن اختصاصی انواع مولکول‌ها همراه با هیدروژل‌ها در رزولوشن‌های میکرونی و ابعاد بزرگ فراهم می‌شود. 

مزیت عمده این روش دقت و قیمت مناسب آن است. این سیستم به سادگی با انواع هیدروژل‌های در دسترس قابل استفاده است و ‌الگو‌پذیری آن با انواع متفاوتی از مولکول‌ها وجود دارد.

براساس گفته سایر دانشمندان ایجاد ساختارهای وابسته به هیدروژل‌های ناهمسانگرد و مشابه مواد زیستی موجب ایجاد انگیزه در جامعه علمی شده است.پژوهشگران امیدوارند تا با ایجاد تغییراتی در این روش علاوه بر امکان طراحی الگوهای پیچیده از آن در کارهای تخصصی‌تر هم‌چون مهندسی بافت و مدل‌های آزمایشگاهی برای مطالعات زیستی بهره ببرند. 

در مجموع می‌توان بیان داشت بنیان‌های روش 3DEAL ساده، در دسترس و کاربردی برای ایجاد محیط‌های ناهمسانگرد است که کاربردهای گسترده‌ای را در مطالعات سلولی، مدل‌های آزمایشگاهی، غربال‌ دارویی و مهندسی پروتئین در اختیار دارد. 

فناوری‌های همگرا به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است در همین راستا نیز از ابتدای سال ۹۴ برنامه ترویج و آموزش فناوری‌های همگرا در سایت فناوری‌های همگرا به نشانی nbic.isti.ir آغاز شده است. همچنین ارتقای نقش‌آفرینی حوزه‌های مختلف فناوری برای دستیابی به محصولات نوظهور و با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا، یکی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری های همگرا در معاونت علمی در راستای آن فعالیت می کند.
کلمات کلیدی : فناوری همگرا

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code