سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از مرکز پزشکی مقایسه ای و تجربی، آزمایشگاه مرکزی تحقیقات و برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بازدید کرد.

به گزارش دریافتی آریا از "وب دا" در شیراز، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بازدید دکتر "علی بهادر" از برج پژوهشی محمد رسول الله(ص)، از ارایه خدمات پژوهشی این مرکز خبر داد و گفت: سه محور اصلی پژوهش در دانشگاه وجود دارد که با یکپارچگی مسیر در تحقق اهداف، تلاش می شود نتایج کار نمود بهتری پیدا کند.

دکتر "سید بصیر هاشمی" افزود: مستقر ساختن مراکز پژوهشی دانشگاه در برج پژوهشی، باعث صرفه جویی در هزینه های مختلف شده است.

او به پژوهشگران، توصیه کرد: با هماهنگی و همفکری پژوهشی، جدا از کارهای روزمره باید اهداف دیگری در پیش بگیرند تا دانشگاه حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

رییس مرکز پزشکی مقایسه ای و تجربی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز، از مطالعات تجربی بر روی مدل های زنده، انجام طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این مرکز خبرداد و گفت: این مرکز با 900 مترمربع زیربنا در سه طبقه شامل بخش تکثیر و پرورش حیوانات آزمایشگاهی، اتاق های عمل، ریکاوری، نمونه برداری، رادیولوژی، آزمایشگاه های گیاهان دارویی و پاتولوژی در بیش از 500 مقاله در سال، مشارکت دارد.

دکتر "امین درخشان فر" با بیان اینکه در این مرکز، تکثیر حیواناتی مانند موش بزرگ و کوچک، خوکچه، همستر و خرگوش انجام می شود، افزود: این مرکز با متقاضیان از سایر دانشگاه ها، همکاری دارد و فضای مناسبی برای دانشجویان با رشته های جراحی و داروسازی که قصد تحقیقات در سلول های بنیادی و مولکولی دارند، ایجاد کرده است.

در ادامه این بازدید، رییس آزمایشگاه مرکزی تحقیقات دانشگاه، با اشاره به امکانات و تجهیزات تخصصی این مرکز، گفت: دستگاه (NMR) یکی از پیشرفته ترین دستگاه های آزمایشگاهی برای شناسایی هسته ها و شکاف هسته در سطوح متفاوت است که در اختیار تحقیقات دانشجویان داروسازی، شیمی، مهندسی بیوتکنولوژی، بیوشیمی و نانوتکنولوژی، قرار می گیرد.

دکتر "کامیار زمردیان" افزود: از دیگر دستگاه های پیشرفته تخصصی برای پژوهش،  دستگاه (AFM) با قابلیت عکسبرداری از نانو ذرات و شناسایی مولکول برای تحقیقات دانشجویان رشته های دندان پزشکی، داروسازی و علوم نوین، مورد استفاده قرار می گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به ثبت نتایج برای چاپ مقالات دانشجویان مراجعه کننده، در سامانه مرکز تحقیقات، اضافه کرد: این مرکز از نخستین مراکز در ایران است که با موافقت بخش های مختلف دانشگاه، دستگاه های آزمایشگاهی را در یک مرکز مستقر کرده است.

او با بیان اینکه صرفه جویی در هزینه ها و جلوگیری از آسیب دستگاه های تخصصی از دیگر اهداف این مرکز است، ادامه داد: برای جلوگیری از هرگونه آسیب به دستگاه های آزمایشگاهی، پس از دریافت کار تحقیقاتی دانشجویان و پژوهشگران، کارشناسان این مرکز، پژوهش مورد نظر را بررسی کرده و پس از انجام آن، نتایج به دست آمده را ارایه می دهند.

در این بازدید، دکتر "سید بصیر هاشمی" معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه و دکتر "حسین میرخانی" قائم قام معاون پژوهشی و فناوری، سرپرست دانشگاه را همراهی کردند.

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code