هشتمین کارگروه تخصصی دستگاهی شبکه آزمایشگاهی با عنوان آنالیز سطح، فعالیت خود را با همراهی حدود 40 کارشناس و متخصص این حوزه، آغاز کرد.

کارگروه‌های تخصصی دستگاهی شبکه آزمایشگاهی، بستری است برای به اشتراک‌گذاری تجربه و دانش آزمایشگاهی کارشناسان و متخصصین تجهیزات آزمایشگاهی که به همت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی تشکیل شده و فعالیت می‌کنند. هر کارگروه بر اساس حوزه فعالیت یک خانواده از تجهیزات آزمایشگاهی شکل گرفته است. کارشناسان و متخصصین این حوزه‌ها در مراکز عضو شبکه و در مواردی، سازندگان ایرانی تجهیزات مرتبط به این حوزه‌ها، اعضای کارگروه‌های تخصصی را تشکیل می‌دهند. انتشار تجربیات و دانش آزمایشگاهی در قالب مقاله یا کتاب، آموزش‎های عمومی و تخصصی در زمینه کاربری و همچنین نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی، تدوین استانداردهای کاربردی حوزه فعالیت و مواردی از این دست، از فعالیت کارگروه‌های تخصصی شبکه آزمایشگاهی است.

 

در همین راستا، با توجه به اهمیت تجهیزات آنالیز سطح به‌ویژه در حوزه فناوری نانو و همچنین افزایش مراجعه پژوهشگران و صنایع کشور به مراکز آزمایشگاهی ارایه کننده این خدمات، هشتمین کارگروه تخصصی شبکه آزمایشگاهی با عنوان «کارگروه تخصصی دستگاه‌های آنالیز سطح» در شبکه آزمایشگاهی ایجاد شد.
تشکیل این کارگروه که به عنوان «کارگروه BET» نیز شناخته می‌شود، بر اساس اینکه اندازه‌گیری مساحت سطح، حجم و توزیع منافذ، دارای کاربردهای متعددی در مطالعه کاتالیست‌ها، کربن فعال، مواد دارویی، سرامیک‌ها، پلیمرها، رنگ‌ها، پوشش‌ها و نانولوله‌ها است، مورد توجه قرارگرفت.

 

به همین منظور، گردهم‌آیی با حضور بیش از 20 نفر از کارشناسان و متخصصین این حوزه در مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی در به میزبانی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. این برنامه، با هدف تبیین برنامه‌های شبکه آزمایشگاهی، ساختار کارگروه‌های تخصصی برای کارشناسان این حوزه و همچنین هم‌اندیشی در مورد دامنه فعالیت و برنامه‌های این کارگروه برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، دکتر علی نیکبخت، رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آزمایشگاه مرکزی و برنامه‌ها و فعالیت‌های بخش فناوری این دانشگاه را معرفی کرد. در بخشی از این برنامه نیز کارشناسان حاضر در نشست، از توانمندی‌ها و امکانات آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بازدید کردند. اطلاعات توانمندی‌های آزمایشگاهی این مرکز در صفحه آزمایشگاه در سایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل دسترس است.

 

سپس، مهندس زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به معرفی دلایل و اهداف ایجاد شبکه آزمایشگاهی، سازو کارها و برنامه‌های این شبکه و همچنین بیان اهداف شبکه از تشکیل و حمایت از فعالیت کارگروه‌های تخصصی پرداخت.

 

در بخش بعدی این برنامه، جلسه هم‌اندیشی کارشناسان در مورد عنوان کارگروه، دامنه فعالیت و تنوع تجهیزات مرتبط با این حوزه برگزار شد.
بر اساس اعلام دبیرخانه شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، دامنه فعالیت کارگروه تخصصی دستگاه‌های آنالیز سطح (BET) شامل تجهیزات زیر می‌شود:
- اندازه‌گیری خصوصیات سطح به روش جذب فیزیکی مانند BET، CO2 Adsorption؛
- اندازه‌گیری خصوصیات سطح به روش جذب و دفع شیمیایی (Chemisorption) مانند اندازه‌گیری سطح فاز فعال، TPD،TPO و TPR؛
- انواع روش‌های تخلخل‌سنجی مانند تزریق جیوه، حجم‌سنجی و وزن‌سنجی؛
- Surface profile measurement و Surface texture measurement؛

 

کارگروه تخصصی دستگاه‌های آنالیز سطح، بعد از کارگروه‌های تخصصی دستگاهی SEM، TEM، SPM، آنالیز عنصری، کروماتوگرافی و پرتو ایکس و کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون، هشتمین کارگروه تخصصی شبکه آزمایشگاهی آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است. اطلاعات مربوط به این کارگروه‌ها و راه‌های ارتباط با کارشناسان هر کارگروه در صفحه اختصاصی کارگروه‌های تخصصی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی در دسترس علاقمندان قرارگرفته است.

 

        filereader.php?p1=main_e1671797c52e15f76

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو,کارگروه‌های تخصصی دستگاهی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code