چهارمین نشست کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی، 11 بهمن ماه با حضور بیش از 70 نفر از مدیران کیفیت و نمایندگان مدیریت مراکز عضو شبکه به میزبانی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد.

این نشست با هدف ایجاد بستری برای تبادل دانش و تجربه بین اعضا و دیدار حضوری اعضای کارگروه به منظور افزایش شناخت و ارتباطات بین مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی و توانمندی‌های میزبان برگزار شد.

در ابتدای نشست، دکتر محمدعلی ملبوبی، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، ضمن خوشامدگویی به اعضای کارگروه، به معرفی بخش‌های مختلف این پژوهشگاه پرداخت و گفت: «این پژوهشگاه دارای سه پژوهشکده زیست‌فناوری پزشکی، زیست‌فناوری کشاورزی و زیست‌فناوری صنعت و محیط زیست است که هدف اصلی ایشان ایجاد بستر مناسب برای توسعه، عرضه و تجاری‌­سازی فناوری­‌های زیستی مبتنی بر نیازهای جامعه است».

سپس مهندس زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی، به معرفی اهداف و فعالیت‌های مختلف این شبکه پرداخت و استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاه و ارتقای دانش کارشناسان آزمایشگاه‌ها را که ارتباط مستقیم با نتایج آزمون‌ها دارد، از اهداف اصلی شبکه عنوان کرد. وی، اعضای کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون را به مشارکت بیشتر در دستیابی به اهداف کارگروه و پیگیری برنامه کالیبراسیون دستگاه‌ها و پیاده‌سازی الزامات استانداردهای آزمایشگاهی در مراکز دعوت کرد.

در ادامه برنامه، مهندس سید احمد ظهیر میردامادی، دبیر کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی فناوری‎های راهبردی، به معرفی فعالیت‌های کارگروه پرداخت و اعلام کرد که در سال جاری تعداد اعضای این کارگروه نسبت به سال گذشته، تقریبا دو برابر شده‌است. وی، فعالیت‌های سال جاری کارگروه را خوب ارزیابی کرد و افزود که در فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران، چند استاندارد معرفی شده است که قابلیت تبدیل به استاندارد ملی را دارد. همچنین دوره‌های آموزشی کارگروه هدفمندتر برگزار شده‌اند؛ به عنوان نمونه می‌توان به دوره‌های آموزشی آشنایی با روش صحیح استفاده از مواد مرجع استاندارد اشاره کرد که در تهران و برخی از شهرستان‌ها برگزار شد.
از دیگر فعالیت‌های کارگروه، کمک به استقرار استاندارد ISO/IEC17025 است که در سال 96، تعداد آزمایشگاه‌هایی که در چارچوب شبکه به استقرار این استاندارد پرداخته‌اند، افزایش قابل توجهی داشته است. در این راستا، ایمنی آزمایشگاه نیز در دستور کار حمایتی شبکه قرار گرفته است و در این میان امید می‌رود عضویت و فعالیت در کارگروه منجر به اثربخشی و همکاری بیشتری میان آزمایشگاه‌های سراسر کشور گردد.

filereader.php?p1=main_6512bd43d9caa6e02

در بخش دوم این نشست و پس از پذیرایی و استراحتی کوتاه، مهندس مسعود خزائی، از متخصصان ایمنی در آزمایشگاه، به لزوم استقرار و الزامات استاندارد ایزو 45001 در آزمایشگاه پرداخت. وی ضمن ارایه توضیح درباره بندهای این استاندارد، بیان کرد بهتر است این استاندارد به همراه استاندارد ایزو 14001 پیاده سازی شود تا مدیریت سیستم ایمنی، کنترل حوادث و کاهش مخارج مربوطه و امکان گزارش گیری صحیح را فراهم نماید. 

filereader.php?p1=main_c51ce410c124a10e0

همچنین در این نشست، پنل تخصصی با موضوع «چالش‌هایی که مدیران کیفیت آزمایشگاه‌ها در انجام امور مربوط به کیفیت در آزمایشگاه‌ها با آن روبرو هستند» برگزار شد. در این پنل، ابتدا مهندس محمد همایونی، مدیر کیفیت مرکز فراوری معدنی ایران، و مهندس امین تیموری، مدیر استاندارد، ایمنی و کالیبراسیون پژوهشگاه فضایی ایران، تعاریفی را در مورد نقش مدیر کیفیت و تفاوت آن با نقش مدیر فنی ارائه دادند و سپس اعضای کارگروه دیدگاه‌های خود را اعلام کردند.

برنامه آخر این نشست، بازدید مهمانان از آزمایشگاه آنالیز مرکزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری بود که پس از اقامه نماز و صرف نهار انجام شد.

filereader.php?p1=main_c20ad4d76fe97759a
کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,نشست کارگروه‌های تخصصی,استاندارد,کالیبراسیون

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code