به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در حوزه علوم و فنون دریایی پس از انقلاب روند رو به رشدی را در پیش گرفته است و با تدوین سیاست های حمایتی مناسب در سال های اخیر می توان از حداکثر پتانسیل موجود در کشور به نحو احسن استفاده کرد.
در سال های اخیر رتبه ایران در تعداد مقالات حوزه مهندسی دریا رشد قابل توجهی داشته به طوری که در سال 2016 جایگاه ششم دنیا و اول خاورمیانه را به خود اختصاص داده است و این درحالی است که 20 سال قبل ایران در رتبه ی 50 دنیا قرار داشته است. رتبه ایران در این شاخص تقریبا بیشترین رشد را در دنیا طی سال های اخیر تجربه کرده و خوشبختانه طبق اخرین آمار این رشد ادامه دارد.
انتشار مقالات علمی، توسعه فعالیت های پژوهشی، ارتقا و اعتلای سطح دانش نظری و علمی را نشان می دهد و ارتباط بین پژوهشگران، اندیشمندان را فراهم می آورد، تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی از جمله شاخص های مهم ارزیابی وضعیت علم و فناوری هر کشور است.
دانشگاه ها در مقام مولد دانش و نهاد انتشار آن، نقش گسترده و کلیدی را در نوآوری ایفا می کند. به لحاظ اهمیت و نقش کارآفرینی در روند توسعه کشور در دهه گذشته، دانشگاه های کشورهای درحال توسعه با توجه به نیازها و امکانات خود برنامه های آموزشی و پژوهشی ویژه و متنوعی برای آموزش و تربیت کارآفرینان به اجرا گذاشته اند. به عبارت دیگر همچنان که اقتصاد کشور، قوانین و مقررات و نیازهای بازار کار، درحال به روز رسانی می باشد، نظام های آموزش عالی نیز در تلاش اند تغییراتی در برنامه های خود ایجاد کنند و با توسعه اقتصادی بازار کار هماهنگ شوند.
با توجه به وسعت حوزه های فناورانه دریایی رشته های متنوعی در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور ایجاد شده است. آمار تعداد رشته های دریایی متنوع بوده و تقریبا در تمامی مقاطع با شرایط کشورهای پیشرفته دنیا، رشته های تحصیلی مرتبط در کشور راه اندازی شده است. بنا به آخرین آمار موجود بیش از 60 مرکز دولتی با مجموع 92 رشته و 25 مرکز غیردولتی با مجموع 43 رشته علوم دریایی در کشور مشغول فعالیت است.
تعداد رشته ها و مراکز دولتی دارای رشته های علوم دریایی، در آمارنامه دریایی ایران در گروه های آموزشی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تقسیم بندی میشود.
تعداد رشته ها و مراکز غیر دولتی دارای رشته های علوم دریایی - آمارنامه دریایی ایران نیز همانند مراکز دولتی تقسیم بندی میشوند، که در جدول زیر تعداد مراکز غیر دولتی و تعداد رشته های مشخص شده است.
همچنین در زمینه تحقیقات و توسعه تکنولوژی دریایی و ایجاد کسب و کارهای نوین، نیاز به دانش آموختگان متخصص به شدت احساس می شود. تعداد دانشجویان رشته های دریایی در گروه های آموزشی مختلف بیش از 14هزار نفر می باشد که حدود 3 درصد از کل دانشجویان کشور را شامل می شود.
مقایسه تعداد کل دانشجویان و دانشجویان رشته های دریایی در گروه های آموزشی - آمارنامه دریایی ایران
تقویت بنیه و ظرفیت های علمی و تربیتی اساتید متخصص در حوزه دریا یقینا موجب رشد پژوهش و رسیدن به فناوری های مورد نیاز کشور در این زمینه می گردد. با گسترش رشته های دریایی در دانشگاه های کشور شاهد افزایش جذب هیئت علمی بوده ایم به گونه ای که هم اکنون تعداد اعضای هیئت علمی رشته های دریایی کشور بیش از 560 نفر است.