محققان در بخش لیزر، موفق شدند ضمن ایجاد فازهای مختلف، دو مایع ترکیب‌شده را جدا کنند، دستاورد آن‌ها می‌تواند به ابداع روش‌های جدیدی برای دست‌کاری مواد و ساخت کریستال‌هایی برای صنعت منجر شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان فعال در حوزه لیزر، در مجله Nature Chemistry رویکرد جدیدی را برای جداسازی و ایجاد فازهای جدید با استفاده از لیزر ارائه دادند، در این رویکرد جدید، از لیزر برای مهار نوسانات مرتبط با یک نقطه به‌اصطلاح بحرانی و سوق دادن این سیستم به سمت فازهای مختلف استفاده می‌شود.

 

پروفسور کالاس واین از دانشگاه گلاسگو که این رویکرد را طراحی و ابداع کرده است، گفت: ما در آزمایش‌ها از مخلوط ساده دو مایع و یک دیود لیزر نسبتاً کم قدرت برای بیرون کشیدن یکی از این دو مایع از مخلوط استفاده کردیم. این کار اندکی شبیه ریختن مقداری شیر درون یک فنجان چای و بعد جدا کردن شی راز چای با استفاده از یک لیزر است.

 

محققان این موفقیت را اولین گام به سمت درک کامل نقش نوسانات مهم در تشکیل هسته کریستال عنوان کردند و گفتند: هدف ما دستیابی به توانایی کنترل کامل هسته‌زایی ازجمله نوع کریستالی است که تولید می‌شود.

 

در علم و فناوری تولید کریستال حائز اهمیت است زیرا ازجمله در کامپیوترها، تلفن‌ها، داروها، رنگ‌ها، لامپ‌ها و سلول‌های خورشیدی کاربرد دارد.

 

اما موضوع مهم، تولید نوع درست کریستال است. در حال حاضر کنترل کامل فرآیندهای ساخت کریستال میسر نیست و این کار می‌تواند به مشکلات هزینه‌ساز در صنعت منجر شود.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

کلمات کلیدی : جداسازی,لیزر

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code