مراسم اختتامیه دومین المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی 21 اسفندماه 96 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار و از برگزیدگان این رویداد تقدیر شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: داستان این المپیاد با دیگر المپیادهایی که در کشور برگزار می‌شود متفاوت است. المپیادها سال‌هاست راهی برای فرار از کنکور شده‌اند، این در حالی است که در المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی هیچ سهمیه‌ای برای کنکور در نظر گرفته نشده است و شرکت‌کنندگان در آن به ایجاد فناوری و کارآفرینی در کشور تشویق می‌شوند. وی المپیادهای پیشین کشور را راهی برای خروج نخبگان از کشور عنوان کرد و افزود: طی سالیان گذشته و برگزاری دوره‌های مختلف المپیاد، جوانان نخبه ما برگزیده شده و به کشورهای دیگر معرفی کرده‌ایم، اما از المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از نخستین قدم بدون جایزه کنکور استقبال و بینش جوانان در این مسیر تغییر کرد.  


حمیدیه خاطر نشان کرد: در مدرسه و دانشگاه‌ها به ما یاد نداده‌اند باید برای کشورمان چه کنیم؟ همیشه از کشور خود توقع یاری داریم. این در حالی است که طبق روایتی از لویی پاستور پرسیدند در پاسخ این همه خدمت به کشورت، چه خدماتی از کشور فرانسه دریافت کردی؟ او پاسخ داد «من هیچ‌وقت نپرسیدم فرانسه باید برای من چه کند؟ همیشه به این فکر کردم که من باید برای کشور خود چه کنم؟». وی با اشاره به این که اگر جوانان یک کشور می‌خواهند مملکت ساخته شوند باید به دست خود آنها ساخته شود، افزود: جوانان این میهن باید این ساختن را بیاموزند. اتفاقی که سال‌های سال به واسطه وجود اقتصاد نفتی رخ نداد و وابستگی را ترویج داد. جوانان ما باید خودشان کسب‌وکارهای تازه و دانش‌بنیان را توسعه دهند. 


دبیر ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی تاکید کرد: برنامه المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی یک برنامه بلندمدت است، به‌طوری‌که تلاش دارد آینده شرکت‌کنندگان این رویداد که حدود 17 یا 18 سال سن دارند را در سال 2030 تغییر دهد. وی سلول‌های بنیادی را از جمله حوزه‌های علمی دانست که ایران می‌تواند به واسطه آن در دنیا سرآمد باشد. اما این موفقیت نیاز به تأمین زیست‌بوم مناسب و حضور فعال جوانان است.  


حمیدیه طی توصیه‌ای به شرکت‌کنندگان المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی گفت: به دنبال این نباشید تا به شما نخبه بگویند. اگر در خانه و دانشگاه خود را گرفتید و فکر کردید نخبه هستید، هیچ آینده‌ای نخواهید داشت. اگر کسی نخبه است باید بتواند بهترین کار را برای کشور خود انجام دهد. 


در ادامه مراسم از برگزیدگان این رویداد با اهدای جوایز نقدی و تندیس تقدیر به عمل آمد. همچنین برای 10 نفر برگزیده اول این رویداد بازدید از یکی از شرکت های برتر در حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی در نظر گرفته شد. 

کلمات کلیدی : ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code