در راستای طراحی و ساخت، نخستین دستگاه اسپکتروفتومتر با آشکارساز آرایه‌ای، قابلیت طیف گیری هم‌زمان در ناحیه فرابنفش– مرئی در کشور امکان‌پذیر شد. این دستگاه طیف نوری، محدوده 200تا 800 نانومتر را در کمتر از ثانیه و به‌طور هم‌زمان ثبت می‌کند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ شرکت دانش‌بنیان طیف‌سنج، از حاضران نمایشگاه دائمی دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی؛ موفق به ساخت نخستین دستگاه اسپکتروفتومتر شده است، که این دستگاه قادر است طیف نوری در ناحیه فرابنفش، را به‌صورت هم‌زمان اندازه‌گیری کند. 


نادر شکوفی مدیرعامل شرکت حضور یافته در نمایشگاه دائمی دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی؛ در خصوص این محصول فناورانه توضیح داد: اسپکتروفوتومتر با آشکارساز آرایه‌ای می‌تواند ناحیه مرئی ـ فرابنفش طیف الکترومغناطیس را  در کمتر از ثانیه به‌صورت همزمان طیف گیری کند. 


شکوفی با اشاره به کاربردهای این دستگاه تولیدشده گفت:  اسپکتروفوتومتر آشکارساز دستگاه‌هایی است، که برای آنالیز مواد مختلفی همچون ، نفتی، نانو مواد، دارویی، مواد بیولوژیکی و معدنی کاربرد دارد.  به‌طورکلی این دستگاه برای آنالیز ترکیبات مختلف شیمیایی به کار گرفته می‌شود. از سوی دیگر از حوزه‌های کاربردی این دستگاه‌ها می‌توان در صنایع مختلف نفت، گاز ، پتروشیمی و  فلزی، محیط‌زیست همچنین  آب و فاضلاب و دارویی اشاره کرد.  


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان طیف‌سنج، در خصوص  نحوه کار طیف‌سنج توضیح داد: این دستگاه یک منبع تابش نور دارد که نمونه ماده در مقابل آن قرار می‌گیرد. هرکدام از این مواد بر اساس ترکیبات شیمیایی خود تعدادی از طول‌موج‌ها را جذب و تعدادی را از خود عبور می‌دهند که پرتوهای رد شده از ماده وارد بخش جداسازی طول‌موج‌های نور می‌شوند.


وی بابیان اینکه این دستگاه در حال حاضر در بخش‌های آموزشی دانشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش مورداستفاده است گفت: این دستگاه  در حال حاضر در بخش های دانشگاه های کشور و صنایع مختلف و آموزش و پرورش ، مورداستفاده است. 


بر اساس این گزارش؛ نمایشگاه دائمی دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، باهدف فرهنگ‌سازی، ترویج و حمایت از دستاوردهای دانش‌بنیانی، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌صورت مستمر برگزار می‌شود.

کلمات کلیدی : معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری,نمایشگاه,طیف سنجی جرمی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code