اولین دوره تخصصی تدوین استاندارد، 29 مهرماه سال جاری توسط کارگروه استاندارد و ایمنی و با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار گردید.

دوره آموزش تدوین استانداردهای ملی، با حضور نزدیک به 60 نفر از فعالان تدوین استاندارد شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، علم و صنعت، آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران،  و همچنین شرکت‌های فعال در حوزه‌های پلیمر، فیلتر و ماسک نانویی، رنگ، نساجی، بازرسی و ارزیابی محصولات، تولید و مشخصه‌یابی و آنالیز،  برگزار شد. اعضای فعال کارگروه‌های تخصصی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، از حاضرین ویژه این برنامه بودند.

یکی از فعالیت‌های کارگروه‌های تخصصی شبکه آزمایشگاهی، تدوین استاندرادهای ملی حوزه آزمایشگاهی و آنالیز است که بر این اساس، آزمایشگاه‌ها می‌توانند یک آنالیز مشخص را با روشی یکسان انجام دهند.

در ابتدای این برنامه، الهه اسلامی‌پور، کارشناس کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد فناوری نانو، ضمن خوشامدگویی به حاضرین، به شرح فعالیت‌های این کمیته در سال‌های اخیر پرداخت و خواستار همکاری بیشتر مدعوین، با این کارگروه در راستای تدوین استاندارد شد.

 

 

وی با اشاره به اینکه با تلاش‌ کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد فناوری نانو، تاکنون 87 استاندارد ملی و 4 استاندارد بین‌المللی در حوزه فناوری نانو تدوین شده است گفت: «طبق آمار ارایه شده در پایگاه اینترنتی استت نانو (statnano.com)، ایران جایگاه دوم را بعد از روسیه در بحث تدوین استاندارد دارد».

مهندس مهوش سیفی، مشاور کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد فناوری نانو، نیز در این برنامه، توضیحاتی را در راستای فعالیت سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) و سایر سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه استانداردسازی ارائه کرد.

 

 

 

شایان ذکر است مدرسین این کارگاه آموزشی نمایندگان سازمان ملی استاندارد بودند و با توجه به اطلاع‌رسانی که از سوی سازمان ملی استاندارد صورت گرفته‌است، فقط افرادی که گواهی حضور در این دوره را دریافت نموده‌اند به عنوان دبیر، اجازه تدوین استاندارد را خواهند داشت.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی هفت کارگروه تخصصی دستگاهی و یک کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون دارد که بیش از 540 متخصص و کارشناس از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی در سراسر کشور در این کارگروه‌ها فعالیت می‌کنند. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صفحه کارگروه‌های تخصصی مراجعه نمایند.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,استاندارد

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code