وقتی به گیاهان دارویی و رنگ و بوی برخواسته از هر گیاه مینگریم به طور کل فراموش میکنیم که در پس این طراوت و تازگی؛ صنعت با دستگاه های غول پیکرش آماده نشسته است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در آخرین روز از جشنواره گیاهان دارویی سری زدیم به غرفه هایی که دور از رنگ و بوی گیاهان، تنها با تجهیزات فلزی پر شده بود که شاید تنها صاحبان صنعت و آشنایان این فرقه به  آن سر میزدند. لذا در این روز پایانی ما هم سری زدیم به این غرفه ها، تا ضمن آشنایی با دغدغه مندی این تولید کنندگان به بررسی وضعیت واردات و البته مقایسه تولیدات ساخت ایران و تولیدات خارجی بیردازیم.


جواد جذاب در غرفه ای که دستگاه های تولید ملی صنعتی در عرصه گیاهان دارویی را ارائه میکند و با بازدید کنندگان گپ و گفت میکند، از ما فرصتی خواست تا در گفتگویی کوتاه خود را بیشتر به ما معرفی کند. او گفت: بر میگردیم به سی سال گذشته زمانی که این شرکت را از گذشتگانش بهره برد و امروزش را ساخت. این شرکت دانش بنیان داخلی طراح و تولید کننده آسیاب های صنعتی و نیمه صنعتی که به صورت میکرونیزه، بدون گرد و غبار و همچنین سازنده آسیاب های شکر قهوه و غلات است. 


وی گفت: تولیدات این شرکت از ساخت آسیاب های کوچک در بازار داغ طب سنتی و گیاهان دارویی آغاز شد و بعد از دریافت رضایت مندی مشتریان و درخواست های پی در پی ساخت دستگاه ها بیشتر و بیشتر و حتی وسیع تر شد؛ به طوری که دستگاه هایی با ابعادی بزرگ تر روانه بازار شد و در حال حاضر بیش از  13 مدل آسیاب در این شرکت ساخته شده است، دستگاه هایی که از سخت ترین اغلام خشک تا دانه های مختلف را پودر میکند. 


به گفته وی این دستگاه ها نمونه داخلی ندارد و معدود سازنده های موجود در بازار پیرو ساخت این دستگاه ها نمونه هایی مشابه را وارد بازار کرده اند. جذاب با تاکید بر اینکه اقتدار درساختن تنها راه حل عدم وابستگی است اضافه می کند: ساختن زمانی رسالتش را کامل میکند که خروجی خود را که همان رضایتمندی است به بهترین نحو به انجام رساند. 
سازنده نخستین دستگاه های آسیاب های صنعتی و نیمه صنعتی، تولیداتش را متناسب با نیاز جامعه دانست و با دستانی مشت کرده گفت: تمام توانم را گذاشته ام تا دستگاه هایی را روانه بازار کنم که ضمن رفع نیازهای صنعت در راستای کمک به پیشرفت کشور گام بردارم. 


 در همین راستا به غرفه ای دیگر در نمایشگاه سر زدیم و این بار مواجه شدیم با محققان جوان دانشگاه تهران، محققانی که در حوزه زراعت و اصلاح نباتات، مهندسی معادن آب، صنایع غذایی، دام پروری، باغبانی و گیاه شناسی دستگاه هایی ساخته اند از جنس ایران و ایرانی.


در این غرفه کوچک پر شور با فعالیت جمعی از تولید گنندگان خوش ذوق آشنا شدیم که فعالیت های خود را در سه بخش پژوهش های بنیادی، توسعه ای، و کاربردی گنجانده است. از نظر این محققان لزوم خود کفایی بهره مندی از ذوق و شوق ایرانی است؛ لذا ما با اشتیاق میسازیم تا کشوری با ثبات اقتصادی بهتر رقم زنیم. 

کلمات کلیدی : گیاهان دارویی,تولید تجهیزات,جشنواره

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code