یازدهمین نشست کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروبی روبشی، 28 آبان 1397 به میزبانی آزمایشگاه مرجع مرکزی دانشگاه علم و صنعت و با حضور 35 نفر از کارشناسان و متخصصین مراکز عضو شبکه برگزار شد.

نشست اعضای کارگروه تخصصی SPM، توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و با هدف تبادل آخرین دستاوردها در راستای تقویت توان علمی کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شد.

در ابتدای برنامه، پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، دکتر منصور سلطانیه، رئیس آزمایشگاه مرجع مرکزی دانشگاه علم و صنعت، ضمن خوش آمدگویی حضور کارشناسان در دانشگاه، به معرفی توانمندی های آزمایشگاه مرجع مرکزی پرداخت و ضمن بیان فعالیت‌های مهم آن، گزارشی نیز از توانمندی‌ها و دستگاه‌های جدید این آزمایشگاه ارایه کرد.

در بخش دیگر یازدهمین نشست کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروبی روبشی شبکه آزمایشگاهی، مهندس زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ضمن ارایه آماری از وضعیت اعضا و اطلاعات ثبت شده در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی، فعالیت‌ها و خدمات جدید شبکه را که در سال 97 ارایه شده است معرفی کرد.

«ارایه اطلاعات بیش از 28,000 آزمون متنوع قابل انجام در مراکز عضو شبکه»، «ایجاد کانون شبکه فعالان آزمایشگاهی ایران در بانک رسالت به منظور ایجاد انگیزه و حمایت از پرسنل آزمایشگاه‌ها»، «برگزاری بازدیدهای گروهی دو و سه روزه از مراکز عضو شبکه در استان‌ها»، «امضای تفاهم‌نامه با پژوهشگاه استاندارد» و «فراهم شدن امکان بهره‌مندی مراکز عضو شبکه از بسته‌های حمایتی بیمه ایران»، از جمله خدمات جدید شبکه آزمایشگاهی در سال 1397 است که توسط مهندس فتاح برای حاضرین تشریح شد.

در ادامه برنامه دکتر صدیقه صادق حسنی، دبیر کارگروه SPM و عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت، مروری بر اهداف تشکیل کارگروه های تخصصی در شبکه داشت که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تولید و جریان دانش در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی
2- کمک به ایجاد ظرفیت‌های جدید خدمات‌رسانی آزمایشگاهی
3- حمایت از پژوهش‌های هدفمند در زمینه کاربری دستگاهی
4- ایجاد هم‌افزایی علمی و مهارتی بین کارشناسان
5- کمک به ایجاد محیط‌های خلاق علمی-آزمایشگاهی به منظور تربیت کارشناسان ماهر و متخصص

دکتر صادق حسنی، سپس به معرفی برنامه‌های کارگروه از جمله گردش اطلاعات و به اشتراک گذاری تجارب کارشناسان از طریق تلگرام، ایمیل و تلفن، تألیف کتاب و مقاله، تعریف پروژه، ترجمه استاندارد، برگزاری دوره های آموزشی و مشارکت در تعمیر و راه اندازی دستگاه پرداخت و از اعضا خواست که مشارکت بیشتری در راستای اجرای برنامه های کارگروه داشته باشند.

بحث و بررسی در مورد کاربردهای AFM در بیولوژی از برنامه های دیگر این نشست بود که توسط مهندس سمیرا عطایی، کارشناس آزمایشگاه پارک علم و فناوری همدان و مهندس مریم مغفوریان، کارشناس آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه شد.

در ادامه، مهندس مریم خسروی، کارشناس آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی به ارائه روش انجام مقایسات بین آزمایشگاهی در حوزه میکروسکوپ الکترونی روبشی پرداخت.

تجلیل از اعضای فعال کارگروه میکروسکوپ پروبی روبشی نیز از برنامه‌های این نشست بود. خانم ها فاطمه خاکراه از دانشگاه فردوسی مشهد، سحر طیب طاهر از پژوهشگاه مواد و انرژی و مریم مغفوریان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از برگزیدگان این کارگروه در سال 1397 بودند.

 

سپس، مهندس پروین هادیان، کارشناس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به معرفی انواع سوزن‌های AFM و اتصال سوزن به زیرپایه برای پروب‌های مدل DME پرداخت و در این راستا فیلم آموزشی گام به گام نیز نمایش داده شد.

در ادامه این برنامه، مهندس ساسان حسین زاده، تعمیرکار حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، به لزوم و روش مدیریت نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی پرداخت و روش های مختلف نگهداری و تعمیرات دستگاه‌ها به صورت اصلاحی و پیشگیرانه را برای کارشناسان توضیح داد.

در انتهای برنامه کارشناسان در حوزه‌هایی چون تأمین نمونه مرجع، تامین لوازم مصرفی، تأمین قطعات یدکی، تعمیرات و نگهداری، مقایسات بین آزمایشگاهی، بازاریابی و ایجاد انگیزش برای کارشناسان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

پس از ناهار و نماز نیز کارشناسان کارگروه تخصصی دستگاه های SPM شبکه آزمایشگاهی به بازدید از آزمایشگاه مرجع مرکزی، آزمایشگاه SPM و SEM دانشکده مواد و متالورژی و آزمایشگاه آنالیز مواد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران پرداختند.

 

دریافت فایل: ارائه مهندس سمیرا عطایی؛ کاربردهای AFM در بیولوژی 1

دریافت فایل: ارائه مهندس مریم مغفوریان؛ کاربردهای AFM در بیولوژی 2

دریافت فایل: ارائه مهندس مریم خسروی؛ روش انجام مقایسات بین آزمایشگاهی در حوزه میکروسکوپ الکترونی روبشی

دریافت فایل: ارائه مهندس پروین هادیان؛ معرفی انواع سوزن‌های AFM و اتصال سوزن به زیرپایه برای پروب‌های مدل DME 

دریافت فیلم: اتصال سوزن به زیرپایه برای پروب‌های مدل DME 

دریافت فایل: ارائه مهندس ساسان حسین‌زاده؛ روش‌های مختلف نگهداری و تعمیرات دستگاه‌ها

 

کلمات کلیدی : دانشگاه علم و صنعت,میکروسکپ پروبی روبشی SPM,کارگروه‌های تخصصی دستگاهی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code