پنجمین نشست کارگروه تخصصی کروماتوگرافی، 6 آذر 1397 به میزبانی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور و با حضور بیش از 60 نفر از کارشناسان و متخصصین مراکز عضو شبکه برگزار شد.

نشست اعضای کارگروه تخصصی کروماتوگرافی، توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و با هدف تبادل آخرین دستاوردها در راستای تقویت توان علمی کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شد.

 

در ابتدای برنامه، پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، دکتر فاطمه سفیدکن، معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، ضمن خوش آمدگویی به اعضای کارگروه، به معرفی فعالیت‌­ها، مأموریت­‌ها و دستاوردهای موسسه پرداخت و پس از آن، ضمن بیان رئوس فعالیت‌­ها و خدمات شبکه آزمایشگاهی داخلی موسسه، گزارشی نیز از دستاوردهای آن ارائه کرد.

 

سپس، ضمن معرفی اعضای فعال سال گذشته، از اعضای فعال کارگروه تخصصی کروکاتوگرافی در سال 1397، تجلیل شد. مهندس کامران عشقی از شرکت پژوهشی کیمیا شنگرف پارس، دکتر مهشید رحیمی فرد از موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و دکتر خدیجه حاجی بابایی از آزمایشگاه هورتاش آپادانا، از برگزیدگان این کارگروه در سال 1397 بودند.

 

 

در بخش دیگر پنجمین نشست کارگروه تخصصی کروماتوگرافی شبکه آزمایشگاهی، مهندس زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، آماری از وضعیت اعضا و اطلاعات ثبت شده در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی و فعالیت‌ها و خدمات جدید شبکه در سال 1397 ارایه کرد. ارایه اطلاعات بیش از 28800 آزمون متنوع قابل انجام در مراکز عضو شبکه، ایجاد کانون شبکه فعالان آزمایشگاهی ایران در بانک رسالت به منظور ایجاد انگیزه و حمایت از پرسنل آزمایشگاه‌ها، برگزاری بازدیدهای گروهی دو و سه روزه از مراکز عضو شبکه در استان‌ها، امضای تفاهم‌نامه با پژوهشگاه استاندارد و فراهم شدن امکان بهره‌مندی مراکز عضو شبکه از بسته‌های حمایتی بیمه ایران، از جمله خدمات جدید شبکه آزمایشگاهی در سال 1397 است که توسط مهندس فتاح برای حاضرین تشریح شد.

 

در ادامه برنامه، مهندس محمود نادری، دبیر کارگروه کروماتوگرافی و مدیر خدمات فنی و امور آزمایشگاهی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، ضمن اشاره به تاریخچه تشکیل کارگروه تخصصی کروماتوگرافی، گزارشی از فعالیت‌های این کارگروه ارائه کرد. وی با اشاره به تنوع گسترده سازمانی در مراکز عضو، تدوین مقاله، ترجمه کتاب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ترجمه استاندارد دستگاهی و تدوین استاندارد مهارت شغلی را از عملکردهای این کارگروه دانست.

 

مهندس ساسان حسین زاده، تعمیرکار حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، دیگر سخنران این برنامه، به لزوم و روش مدیریت نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی پرداخت و روش‌های مختلف نگهداری و تعمیرات دستگاه‌ها به صورت اصلاحی و پیشگیرانه را برای کارشناسان توضیح داد.

 

به منظور افزایش بهره­‌وری این نشست، زمانی به بررسی مشکلات و مسائل عمده در آنالیزهای کروماتوگرافی (از قبیل بررسی مشکلات و معایب دستگاه­‌ها، چگونگی تهیه استانداردها، معایب پاسخ دهی شناساگرها و ... ) که قبلا توسط اعضای شبکه مطرح شده بود اختصاص داده شد. دکتر مریم یوسفی از پژوهشگاه فناوری‌­های نوین علوم زیستی ابن سینا و مهندس هادی مشهدی عباس اصفهانی از پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، به بررسی مشکلات دستگاه HPLC و دکتر مهشید رحیمی فرد از موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به بررسی مشکلات دستگاه GC پرداختند.

 

پس از صرف ناهار و اقامه نماز، اعضای کارگروه تخصصی کروماتوگرافی از برخی از آزمایشگاه­‌های موسسه تحقیقات جنگل­‌ها و مراتع کشور (آزمایشگاه اسانس­گیری، آزمایشگاه عصاره‌­گیری و آزمایشگاه کروماتوگرافی) بازدید کردند. برنامه پایانی این نشست به بازدید از باغ گیاه‌شناسی ملی ایران اختصاص داشت.

 

 

 

دریافت فایل:ارائه دکتر فاطمه سفیدکن؛ معرفی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

دریافت فایل: معرفی اعضای فعال کارگروه

دریافت فایل:ارائه مهندس محمود نادری؛ معرفی فعالیت‌های کارگروه تخصصی کروماتوگرافی

دریافت فایل:ارائه مهندس ساسان حسین زاده؛ روش‌های مختلف نگهداری و تعمیرات دستگاه‌ها

دریافت فایل:ارائه دکتر مریم یوسفی؛ بررسی مشکلات دستگاه HPLC (بخش اول)

دریافت فایل:ارائه مهندس هادی اصفهانی؛ بررسی مشکلات دستگاه HPLC (بخش دوم)

دریافت فایل:ارائه دکتر مهشید رحیمی فرد؛ بررسی مشکلات دستگاه GC

کلمات کلیدی : مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور,کروماتوگرافی گازی,کروماتوگرافی مایع,نشست کارگروه‌های تخصصی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code