پنجمین نشست کارگروه تخصصی آنالیز عنصری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، 13 آذرماه جاری با حضور 60 نفر از کارشناسان فعال این حوزه برگزار شد.

این نشست توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و با هدف تبادل آخرین دستاوردها در راستای تقویت توان علمی کارشناسان و متخصصان حوزه آنالیز عنصری برگزار شد.

در ابتدای نشست، دکتر مهدی رشیدزاده رئیس پژوهشکده کاتالیست و نانوفناوری پژوهشگاه صنعت نفت ضمن خوشامدگویی به میهمانان، به معرفی زمینه‌های فعالیت، دستاوردهای شاخص و آزمایشگاه‌های این پژوهشگاه پرداخت. وی خدمات آزمایشگاهی و مشاوره، توسعه و انتقال فناوری‎های جدید و تولید علم در حوزه نفت را، محورهای اصلی فعالیت‌های پژوهشگاه صنعت نفت دانست و گفت سه پردیس بالادستی، پایین دستی و انرژی و محیط زیست در زمینه‌های طراحی مهندسی، ساخت پایلوت‌های پتروشیمی و پالایشگاه، تولید علم و ارائه خدمات آزمایشگاهی فعال هستند. همچنین این پژوهشگاه، سه شعبه دیگر در شهرهای کرمانشاه، اهواز و جزیره قشم نیز دارد.

 

 

در ادامه برنامه، مهندس زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، به معرفی سیاست‌ها و خدمات جدید شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی پرداخت. وی نیروی انسانی هر آزمایشگاه را مهمترین رکن آن دانست و اعلام کرد که فعالیت‌هایی همچون تشکیل کارگروه‌های تخصصی دستگاهی، حمایت از شرکت در دوره‌‎های آموزشی، تشویق کارشناسان به تعامل و تبادل اطلاعات با یکدیگر، تعریف پروژه‌ها و وارد شدن در حوزه‌های جدید کاری، تشویق مدیران به دادن کارانه به کارشناسان و سایر فعالیت‌های شبکه آزمایشگاهی در راستای ایجاد انگیزه و شادابی بیشتر در میان آن‌ها است.

سپس دکتر روح اله کاشانکی، دبیر کارگروه آنالیز عنصری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی تشکیل شبکه تخصصی بین کارشناسان، اشتراک گذاری و انتقال تجربیات، شناسایی نیازهای آموزشی، انتشار تجربیات کارشناسان در قالب جزوه، مقاله، استاندارد و کتاب و انجام پروژه‌های مشترک را از اهداف تشکیل کارگروه‌های تخصصی اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد که اعضای این کارگروه که بیش از 100 نفر کارشناس فعال هستند، مشارکت بیشتری در این زمینه‌ها داشته باشند.

در ادامه، ضمن معرفی اعضای فعال سال گذشته، از اعضای فعال کارگروه تخصصی آنالیز عنصری در سال 1397، تجلیل شد. دکتر محمد نوروزی از پردیس غرب پژوهشگاه صنعت نفت، مهندس فرزانه زمانی از پژوهشگاه مواد و انرژی و مهندس الهه ابوالحسنی از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، از برگزیدگان این کارگروه در سال 1397 هستند.

 

 

در بخش ارائه‌های تخصصی این نشست، مهندس یوسفعلی قربانی، پژوهشگر ارشد پژوهشگاه صنعت نفت در مورد آشنایی با دستگاه GD-OES، مهندس فرزانه زمانی کارشناس پژوهشگاه مواد و انرژی در مورد معرفی روش آنالیز با دستگاه MIP-OES و آقای دکتر مهدی داوری کارشناس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در مورد پیشرفت‌های آنالیز با دستگاه جذب اتمی و روش تخریب لیزری مطالبی ارایه کردند و جلسه پرسش و پاسخ نیز در این زمینه برگزار شد. ارائه و معرفی روش‌های جدید به کارشناسان کمک می‌کند که بتوانند در زمینه خرید تجهیزات جدید آزمایشگاهی، مشاوره‌های خوبی را در اختیار مدیران خود قرار دهند و از خرید دستگاه‌های آزمایشگاهی تکراری در کشور جلوگیری شود.

در انتهای برنامه پس از اقامه نماز و صرف ناهار، مهمانان برنامه، از پژوهشکده کاتالیست و نانوفناوری و همچنین گروه تجزیه و ارزیابی مواد پژوهشگاه صنعت نفت بازدید کردند.

 

 

 

 

دریافت فایل: ارائه دکتر مهدی رشیدزاده؛ معرفی پژوهشگاه صنعت نفت

دریافت فایل: ارائه دکتر روح اله کاشانکی؛ فعالیت‌های کارگروه آنالیز عنصری

دریافت فایل: ارائه مهندس یوسفعلی قربانی؛ آشنایی با دستگاه GD-OES

دریافت فایل: ارائه مهندس فرزانه زمانی؛ معرفی روش آنالیز با دستگاه MIP-OES

دریافت فایل: ارائه دکتر مهدی داوری؛ پیشرفت‌های آنالیز با دستگاه جذب اتمی و روش تخریب لیزری

 

کلمات کلیدی : پژوهشگاه صنعت نفت,آنالیز شیمیایی,نشست کارگروه‌های تخصصی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code