پنجمین نشست کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون، 17 دی‌ماه جاری به میزبانی آزمایشگاه‌های مرجع سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و با حضور 130 نفر از مدیران کیفیت مراکز عضو شبکه برگزار شد.

نشست اعضای کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون، توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و با هدف هم‌اندیشی و تبادل نظر اعضای کارگروه برای توسعه فعالیت‌های این کارگروه، اطلاع از حمایت‌های شبکه از فعالیت‌ کارگروه‌های تخصصی و به اشتراک‌گذاری دانش و تقویت توان علمی کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شد.

شایان ذکر است که حدود 60 نفر از مدیران کیفیت مراکز نیز که امکان حضور در این نشست را نداشتند، از طریق سامانه اینترنتی و به صورت غیرحضوری برنامه نشست را دنبال کردند.

 

تصویر نشست کارگروه استاندارد و کالیبراسیون

 

در ابتدای برنامه پس از تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسنعلی ازگلی، مدیرکل دفتر مرکزی ارتباط با دانشگاه‌ها و صنعت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، ضمن خوشامدگویی به میهمانان اظهار امیدواری کرد که در پایان نشست همکاری های خوبی بین اعضای کارگروه شکل بگیرد.

 

سپس، دکتر علی زنوزی، مدیر آزمایشگاه‌های مرجع سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، به معرفی توانمندی‌های این آزمایشگاه‌ها پرداخت. وی گفت: «در حال حاضر آزمایشگاه مرجع دارای گواهینامه تایید صلاحیت ISO/IEC 17025 و همکار اداره کل تجهیزات پزشکی و اداره کل استاندارد است و از جمله آزمایشگاه‌های این مرکز می‌توان به آزمایشگاه‌های FE-SEM، تست تجهیزات پزشکی، کروماتوگرافی، شیمی و محیط زیست، صنایع غذایی، مواد و متالورژی، کشاورزی و کشت میکروبی و سلولی اشاره کرد.»

 

دکتر زنوزی، همچنین عنوان کرد که آزمایشگاه‌های مرجع این سازمان بیش از 50 مورد از آزمون‌ها را با تخفیف 20 درصد به دانشجویان ارائه می‌دهند.

 

در ادامه برنامه، مهندس زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، گزارشی از فعالیت‌های جدید شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در سال 97 برای بهره‌مندی مراکز آزمایشگاهی از بسته‌های حمایتی بیمه، فراهم شدن امکان بهره‌مندی کارگروه‌های تخصصی برای برگزاری آزمون مهارت و مقایسات بین آزمایشگاهی از تفاهم‌نامه منعقد شده بین شبکه آزمایشگاهی و پژوهشکده سیستم‌های مدیریت کیفیت و بازرسی پژوهشگاه استاندارد و همچنین فراهم شدن امکان استفاده از موتور جستجوی شبکه آزمایشگاهی برای تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنعتگران کشور به دریافت اطلاعات آزمایشگاه‌ها، تجهیزات، آزمون‌های قابل ارایه و اخبار تخصصی مرتبط ارایه داد.   

 

وی همچنین از برنامه های شبکه در مورد تهیه نمونه های مرجع مورد نیاز اعضا برای انجام کالیبراسیون دستگاه ها خبر داد و گفت: «به زودی فرم‌هایی در مورد نیازمندی‌ها و توانمندی‌های آزمایشگاه‌ها در این زمینه در بین اعضای شبکه توزیع خواهد شد.»

 

سپس، مهندس احمد ظهیر میردامادی، دبیر کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی، از برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده در این کارگروه در سال 1397 سخن گفت. میردامادی ضمن اشاره به گسترش استقرار استاندارد ISO/IEC 17025 در آزمایشگاه‌های عضو شبکه، گفت: «در سال 97 حدود 10 درخواست جدید برای استقرار این استاندارد به دبیرخانه شبکه ارسال شده است و حدود 10 آزمایشگاه نیز موفق به دریافت این گواهی نامه شده‌اند و در کل از ابتدای تأسیس شبکه حدود 53 آزمایشگاه توانسته‌اند با حمایت این شبکه این استاندارد را در آزمایشگاه خود استقرار دهند.»

 

وی اظهار امیدواری کرد که این کارگروه بتواند با کمک مدیران کیفیت مراکز عضو شبکه، در زمینه کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی و تهیه نمونه‌های مرجع، برنامه‌های مدونی را ارائه نماید.

 

در بخش بعدی نشست کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون، از اعضای فعال این کارگروه در سال 1397، تجلیل شد. مهندس مریم نعمتی از شرکت سیالات حفاری پارس، مهندس مریم بنازاده امیرخیز از مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مهندس بی‌بی سمیه میرجلیلی از شرکت تولیدی و تحقیقات صنعتی آبسار کویر، برگزیدگان این کارگروه در سال 1397 بودند.

 

 

در ادامه برنامه، پس از استراحت و پذیرایی کوتاه، مهندس ندا رحمانی نسب، مدیر آزمایشگاه پارک علم و فناوری همدان، به ارائه مطلبی با عنوان «ایمنی در آزمایشگاه» پرداخت و ایزوهای سری 9000، 14000 و 45001 را معرفی کرد و عوامل خطرناک و زیان اور محیط کار آزمایشگاهی از جمله عوامل فیزیکی، شیمیایی، زیست شناختی و ارگومومیک را تشریح کرد.

 

دکتر مصطفی دستمردی، مدیر کیفیت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، سخنران دیگر این نشست بود که به معرفی تغییرات ویرایش جدید استاندارد ISO/IEC 17025 در سال 2017 پرداخت.

 

در پایان نشست و پس از صرف ناهار، اعضا کارگروه از توانمندی‌های آزمایشگاهی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بازدید کردند.

 

 

دریافت فایل: ارائه دکتر علی زنوزی؛ معرفی آزمایشگاه‌های مرجع سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

دریافت فایل: ارائه مهندس ندا رحمانی نسب؛ ایمنی در آزمایشگاه

دریافت فایل: ارائه دکتر مصطفی دستمردی؛ تغییرات ویرایش جدید استاندارد ISO/IEC 17025

 

 

کلمات کلیدی : نشست کارگروه‌های تخصصی,استاندارد,کالیبراسیون,سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code