بیست و چهارمین شماره فصلنامه دانش آزمایشگاهی ایران ویژه زمستان1397، منتشر شد.

در این شماره، گزارشی از برگزاری نشست های کارگروه های تخصصی آنالیز سطح و همچنین سومین سفر استانی مدیران مراکز عضو شبکه جهت بازدید از آزمایشگاه‎های استان هرمزگان که مدیران آزمایشگاه های عضو شبکه با هدف شناسایی و بررسی توانمندی ها و همچنین هم افزایی در رفع مشکلات آزمایشگاه های کشور، اقدام به برگزاری آن کرده اند، منتشر گردیده است.

استاندارد معرفی شده در این شماره از فصلنامه، روش آزمون استاندارد برای سموم هالوژنه آلی و پلی کلرو بی فنیل ها در آب با استفاده از میکرواستخراج و کروماتوگرافی گازی است.

جذب فیزیکی روشی قدرتمند در تحلیل ساختار مواد متخلخل به خصوص پایه های کاتالیستی است. در مقاله "آشنایی با آنالیزهای سطح براساس جذب و دفع فیزیکی"، سعی برآن شده است که مفاهیم جذب فیزیکی، روش های مرسوم اندازه گیری سطح ویژه، حجم تخلخل و توزیع اندازه حفرات به طور اختصار ارائه شود.

کروماتوگرافـی گـازی روش جـــداسـازی قدرتمندی برای تعیین مقادیر وسیعی از ترکیبات مانند مشتقات متیل استر اسید چرب است. GC یکی از روش های معمول برای آنالیز اسیدهای چرب با پیشرفت های مستمر برای کاربردهای مختلف است. در مقاله "پیشرفت های اخیر در کروماتوگرافی گازی سریع: کاربردهای آن برای جداسازی متیل استرهای اسید چرب" خلاصه ای از روش ها برای آنالیز GC سریع به منظور آنالیز متیل استر اسیدهای چرب مورد بحث قرار گرفته است.

میکروسکوپ حرارتی - یونی روبشی برای بررسی فعالیت های الکتروشیمیایی موضعی در مقیاس نانو توسعه یافته است. درسومین مقاله از این فصلنامه به بررسی خواص الکتروشیمیایی مواد در مقیاس نانو با استفاده از میکروسکوپ حرارتی - یونی روبشی پرداخته شده است.

میکروسکوپ الکترونی عبوری با قابلیت فیلتر کردن انرژی به منظور تهیه تصاویر از ریز ساختارها از نوار انرژی باریکی متشکل از الکترون های پراکنده غیرالاستیک استفاده می کند.این میکروسکوپ حدود یک دهه پیش اختراع شد  و در حال حاضر نیز به عنوان یک ابزار تحلیل کاربردی در حوزه شناسایی مواد مورد استفاده قرار می گیرد.  معرفی اصول پایه ای میکروسکوپ الکترونی عبوری با قابلیت فیلتر کردن انرژی در مقاله چهارم از این فصلنامه مورد بررسی قرار گرفته است.

فصلنامه بیست و چهارم

فصلنامه دانش آزمایشگاهی ایران به صورت تخصصی به حوزه آزمایشگاه‌های غیر طبی و معرفی قابلیت‌ها و کاربردهای تجهیزات آزمایشگاهی می‌پردازد. این فصلنامه از سوی شبکه آزمایشگاهی به صورت الکترونیکی و رایگان منتشر می‌شود و علاقمندان برای دریافت مجله و یا ارسال مقاله برای انتشار در فصلنامه، به پایگاه اینترنتی www.IJLK.ir مراجعه نمایند.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی,کارگروه‌های تخصصی,مقاله,آزمایشگاه,تجهیزات آزمایشگاهی