مرکز توسعه نانوالکترونیک ایران با همکاری ستاد فناوری نانو، چالش طراحی و ساخت افزاره‌های پوشیدنی برای پایش سیگنال‌های الکتروکاردیوگراف ECG را برگزار می‌کند.

مرکز توسعه نانوالکترونیک ایران (INEC) در نظر دارد تا دومین چالش بزرگ خود را در حوزه پلتفرم‌های پایش از راه دور بیمار (RPM) برگزار نماید. در این برنامه توسعه فناوری‌های حوزه «طراحی و ساخت افزاره‌های پوشیدنی برای پایش سیگنال‌های الکتروکاردیوگراف (ECG)» به عنوان چالش فناوری معرفی شده است.

 

امروزه با افزایش ابتلا به بیماری‌های مختلفی نظیر حمله‌های قلبی، تنفسی و دیابت، نیاز به پایش مستمر علائم حیاتی گروه‌های حساس جامعه و به‌ویژه بیماران و سالمندان بیش از پیش احساس می‌شود. در این راستا طی سال‌های اخیر توسعه و به‌کارگیری فناوری‌ها و افزاره‌های پوشیدنی با امکان پایش و سنجش شاخص‌های فیزیولوژیکی و علائم حیاتی مانند ضربان قلب، دما، تنفس، فشار خون و گلوکز بدن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

یکی از شاخص‌های کلیدی سنجش علائم حیاتی، عملکرد الکتریکی قلب است که طی فرآیند الکتروکاردیوگرافی (ECG) ارزیابی می‌شود. به منظور پایش این شاخص، در حال حاضر افزاره‌ها یا گجت‌های پوشیدنی متنوعی برای پایش سیگنال‌های الکتروکاردیوگراف (ECG: Electrocardiography) در افراد ارائه شده است که می‌توانند به صورت دستبند (ساعت)، نصب بر روی سینه به صورت منعطف و یا همانند کمربند، روی بدن قرار گیرند و داده ارسالی از گجت در برنامه مرتبط با آن در گوشی همراه شخص مشاهده گردد. در این میان استفاده از فناوری نانو نیز به سبب مزایایی نظیر کاهش امپدانس به دلیل افزایش سطح تماس الکترود-پوست، افزایش نسبت سیگنال به نویز و عدم ایجاد حساسیت‌های پوستی، در ساخت این افزاره‌ها بسیار مورد توجه است.

 

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‏نام مرحله اول این چالش، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ 11 خردادماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند.

 

طرح‌های برگزیده به صورت گام به گام با پیشبرد طرح خود برای ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی و نهایی، امکان دریافت بیش از 200 میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار دریافت خدمات از شبکه آزمایشگاهی و همچنین خدمات کلینیک فنی و مهندسی و فب مرکز نانوالکترونیک ایران را خواهند داشت.

 

برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه نقدی 300 میلیون ریالی به منظور ثبت پتنت بین‌المللی و نیز توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن تا مرحله تولید انبوه مورد حمایت و پشتیبانی مرکز توسعه نانوالکترونیک ایران قرار خواهد گرفت.

 

چالش

 

شایان ذکر است که چالش پیشین مرکز توسعه نانوالکترونیک ایران (INEC) در زمینه ساخت AFM TIP و درحوزه بومی‌سازی فناوری NEMS در ایران، با موفقیت انجام شده است.

 

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش به پایگاه اینترنتی چالش فناوری مراجعه کنند.

کلمات کلیدی : چالش فناوری و نواوری,ستاد فناوری نانو,نانوالکترونیک

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code