بر اساس تفاهم نامه شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و مرکز آزمون، بازرسی و استانداردسازی وزارت نیرو، آزمایشگاه‌های صنعت نیرو شبکه‌سازی خواهند شد.

دکتر رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مراسم‌ امضای این تفاهم نامه گفت: «فرهنگ سازی و بازی سازی در حوزه بهره‌برداری از تجهیزات آزمایشگاهی بسیار مهم و ضروری است و باید به این بخش توجه ویژه ای داشته باشیم».

 

وی افزود: «شبکه آزمایشگاهی ۱۵ سال پیش به صورت تخصصی در حوزه نانو کار خود را آغاز کرد اما با دستور معاون علمی و فناوری رییس جمهور، این شبکه گسترده شد و همه حوزه ها را در برگرفت».

 

بنا به گفته اسدی فرد، همکاری شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت نیرو چند سال قبل آغاز شده است، اما این تفاهم نامه همکاری ها را تسریع می کند.

 

وی همچنین تصریح کرد: «شبکه آزمایشگاهی در کشور قدمت طولانی دارد که بیشتر در حوزه اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگر همکاری می کردند. اما قابلیت اصلی شبکه، فضا سازی و ایجاد فرصت‌هایی برای اعضا است که بتوانند پتانسیل‌های خود را بالفعل کنند. ما در شبکه تلاش می کنیم زمینه این بازی سازی ها فراهم شود و همکاری های بین آزمایشگاه‌ها به صورت‌های گوناگون شکل بگیرد».

 

اسدی فرد در ادامه عنوان کرد: «به منظور پیش‌برد برنامه‌های راهبردی و تحقق اهداف کشور در حوزه آزمایشگاهی نیاز به فرهنگ سازی داریم و اینکه با نهادهای مختلف هماهنگ شویم و با همراه کردن منافع فردی با منافع سازمانی و ملی، این کار سرعت بیشتری می گیرد».

 

وی ادامه داد: «نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های مختلف آزمایشگاهی کشور وجود دارد اما ایجاد انگیزه در آنها بسیار مهم تر است. برای ایجاد این انگیزه با کمک ساروکارهای تشویقی، اقدام به بالا بردن روحیه متخصصان و تکنسین های آزمایشگاهی می‌کنیم».

 

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «تجربه موفق کسب شده در شبکه آزمایشگاهی یک تجربه خوب برای کل کشور است و امیدواریم با امضای این تفاهم نامه شاهد اتفاقات خوبی در حوزه شبکه سازی آزمایشگاهی و پیش برد برنامه‌های مرکز آزمون، بازرسی و استانداردسازی وزارت نیرو باشیم».

 

تفاهم نامه شبکه آزمایشگاهی و مرکز آبانیرو وزارت نیروز

 

مهندس امیر فرهادی، رییس مرکز آزمون، بازرسی و استانداردسازی وزارت نیرو (آبانیرو) نیز در این مراسم، گفت: «با توسعه همکاری شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز، می توانیم چرخه تکامل یافته ای از تضمین کیفیت خدمات آزمایشگاه های وزارت نیرو را ایجاد کنیم».

وی افزود: تجهیزات متعدد، قابل توجه و بعضا منحصر بفردی در آزمایشگاه های صنعت برق وجود دارند که با این تفاهم زمینه استفاده از آنها در شبکه ایجاد خواهد شد و به این شکل بهینه سازی استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی مذکور در شبکه ارتقا خواهد یافت.

به گفته مهندس فرهادی، با اجرای این تفاهم نامه، اطلاعات مربوط به تجهیزات آزمایشگاهی صنعت برق در اختیار پژوهشگران، دانشجویان، اساتید و علاقه مندان به این حوزه قرار خواهد گرفت.

وی در پایان ضمن ابزار خرسندی از برقراری این ارتباط و هم‌افزایی، افزود: «با امضای این تفاهم نامه، زمینه برگزاری نشست های تخصصی در این حوزه ایجاد می شود و دوره های آموزشی مختلفی نیز برای علاقه مندان و متخصصان این حوزه برگزار خواهد شد».

 

دکتر مهدی احسانیان، معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو، درباره فرصت‌های موجود در این همکاری مشترک گفت: «در ایران  مراکز زیادی هستند که از تجهیزات بسیار خوبی برخوردار بوده و نیاز به استفاده بهینه از این زیرساخت‌ها وجود دارد. پژوهشگاه نیرو نیز از تجهیزات و زیرساخت‌های بسیار مناسبی برخوردار است، برخی از آزمایشگاه‌های مرجع و برخی پژوهشی هستند که استاندارد کردن آن‌ها چالش‌برانگیز است. این تفاهم‌نامه می‌تواند به ارتقای این آزمایشگاه‌ها کمک شایانی کند.»

 

در حال حاضر 514 مجموعه آزمایشگاهی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بیش از 11000 دستگاه آزمایشگاهی را در دسترس محققین و صنعتگران قرارداده‌اند.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,پژوهشگاه نیرو,صنعت برق

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code