گردهم آیی مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی به میزبانی بنیاد علوم کاربردی رازی در تهران برگزار شد

 بنیاد علوم کاربردی رازی، چهارشنبه 29 آبان ماه جاری، میزبان نشست نزدیک به 250 نفر از مدیران مراکز عضو شبکه‌ آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی بود.

 

در ابتدای این نشست، دکتر پرویز دوامی، بنیان گذار بنیاد علوم کاربردی رازی، به تشریح توانمندی‌های این بنیاد پرداخت. دکتر دوامی، ضمن معرفی بنیاد، تجهیزات و زیرساخت‌ها، اطلاعاتی درباره عملکرد این مجموعه طی یک سال گذشته ارائه کرد.

 

در ادامه دکتر رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، با ارائه گزارشی از وضعیت فعالیت‌های شبکه، روند تکامل شبکه را یک روند تدریجی و با برنامه ریزی عنوان کرد. وی با بیان این که شبکه آزمایشگاهی 15 سال پیش کار خود را با تعداد کمی آزمایشگاه شروع کرد، گفت: «تا کنون بیش از 550 مجموعه آزمایشگاهی عضو شبکه شده‌اند که بیش از 12 هزار دستگاه خود را در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی به اشتراک گذاشته‌اند. این آزمایشگاه‌ها در حال حاضر نزدیک به 52 هزار آزمون ارائه می‌کنند که در طول یک سال گذشته، دو میلیون و دویست‌هزار خدمت توسط این مراکز ارایه شده است. این خدمات به طیف وسیعی از مشتریان از بخش دانشگاهی و صنعت ارائه شده است».

 

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی درباره اعضای جدید این شبکه گفت: «درابتدای کار شبکه، بیشتر اعضا از آزمایشگاه های مراکز و سازمان های دولتی بودند اما اخیرا  نقش شرکت های خصوصی بسیار پررنگ شده به طوری که در حال حاضر سهم قابل توجهی از اعضای شبکه را بخش خصوصی به خود اختصاص داده‌ است و این امر نشان از عملکرد رو به رشد شرکت ها و آزمایشگاه های خصوصی دارد. با وجود مشکلات اقتصادی، بخش خصوصی به خوبی توانسته‌ است نقش خود را در این حوزه ایفا کند».

 

دکتر اسدی‌فرد درباره برنامه‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی گفت: «سه سال پیش، حمایت از تحقیقات با اعطای یارانه برای گروه های مختلف در شبکه آغاز شد و این روند اکنون نیز ادامه دارد. هر چند که اختصاص یارانه بار مالی سنگینی برای معاونت علمی ریاست جمهوری دارد اما طی این مدت تلا‌ش شده تا این یارانه به محققان پرداخت شود. در ابتدا تنها به اساتید برخی از دانشگاه ها یارانه اختصاص داده می‌شد اما اکنون همه اعضای هیئت علمی از سراسر کشور می‌توانند از تخفیف 40 درصدی خدمات آزمایشگاهی بهره‌مند شوند. در سال جاری برای محققان پسادکتری نیز یارانه ویژه‌ای اختصاص داده شده و برای حمایت از محققان در مقطع کارشناسی ارشد نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم».

 

دکتر اسدی‌فرد ضمن اشاره به رشد اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی، تعداد اعضای این باشگاه را بیش از  35000 نفر اعلام کرد و گفت: «امیدواریم رشد اعضای باشگاه مشتریان به خوبی ادامه پیدا کند به طوری که تا پایان فصل پاییز به 39000 عضو در این باشگاه برسیم».

 

در نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، از مراکز برگزیده تقدیر و جوایزی به آنها اعطا شد.

 

لازم به ذکر است، مرکز پژوهش متالورژی رازی، بنیاد علوم کاربردی رازی و شرکت خدماتی آموزشی و تحقیقاتی مرجعان خاتم، به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

 

در بخش بعدی‌ برنامه‌ها، دکتر پرویز دوامی، رئیس هیئت مدیره بنیاد علوم کاربردی رازی به ارائه مدل‌ عملیاتی مراکز تحقیقاتی موفق پرداخت که مورد توجه شرکت‌کنندگان در این نشست قرار گرفت.

 

در پایان این نشست، در جلسه‌ پرسش و پاسخ که با حضور مدیر و دبیر شبکه آزمایشگاهی برگزار و به سوالات حاضرین پاسخ داده شد، چالش ها و مسائل مختلف پیش روی آزمایشگاه ها، راهکارهای توسعه فعالیت آزمایشگاه ها و شبکه آزمایشگاهی، ایجاد و افزایش همکاری های بین مراکز در ارایه خدمات آزمایشگاهی و همکاری های بین المللی، از جمله موارد مورد بحث و بررسی در این بخش از برنامه بود.

 

حاضرین در نشست، پس از اقامه نماز و صرف ناهار، از توانمندی‌ها و امکانات آزمایشگاهی بنیاد علوم کاربردی رازی بازدید کردند.

 

بنیاد علوم کاربردی رازی، از آزمایشگاه های موفق عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که توانمندی ها و خدمات این مجموعه در پایگاه اینترنتی شبکه در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

 

کلمات کلیدی : بنیاد علوم کاربردی رازی,نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code