آزمایشگاه دنیای مس با تهیه نمونه‌های WRM از محصولات شرکت تولیدی دنیای مس، مقایسه‌های بین آزمایشگاهی با حضور 10 آزمایشگاه معتبر تایید صلاحیت شده، انجام داد.

به منظور بررسی صحت و دقت نتایج به دست آمده از انجام آزمون‌ها و تضمین کیفیت نتایج، روش‌های متعددی مطابق با استاندارد ISO 17025 تعریف شده است که از جمله این روش‌ها می‌توان به مقایسه بین آزمایشگاهی اشاره نمود، در این روش با مقایسه نتایج به دست آمده از دستگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مختلف، درستی عملکرد آزمون سنجیده می‌شود تا در صورت اختلاف غیرقابل قبول در نتایج ارائه شده، اقدام اصلاحی روی دستگاه تعریف شود.

 

آزمون‌های مقاومت الکتریکی، قطر و نیروی پارگی به عنوان آزمون‌های اساسی تولید سیم و کابل در کشور به شمار می‌روند که با هدف کنترل شاخص‌های کیفی صورت می‌پذیرند.

 

آزمایشگاه دنیای مس با تهیه نمونه‌های WRM و ارسال به سایر آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده صنعت سیم و کابل، با استفاده از استاندارد ASTM E691-15 اقدام به مقایسه‌ی بین آزمایشگاهی کرده که نتایج به دست آمده از کلیه شرکت‌کنندگان برای آزمون اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی، اندازه‌گیری قطر و اندازه‌گیری نیروی پارگی بر حسب شاخص‌های مربوطه تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. این نتایج بیانگر تایید اندازه‌گیری‌های آزمایشگاه دنیای مس و عمده شرکت کنندگان در این مقایسه بین آزمایشگاهی بود.

 

 

آزمایشگاه دنیای مس از سال 1380 در کنار فعالیت‌های تولیدی به عنوان بخشی مستقل، به انجام آزمون‌های محصولات مسی به صورت تخصصی برای صنایع مختلف کشور پرداخته و از سال گذشته به عنوان آزمایشگاه همکار اداره استاندارد استان اصفهان معرفی  شده است. آزمون‌های قابل انجام در آزمایشگاه عبارت‌اند از:

- آنالیز شیمیایی نمونه‌های مسی

- اندازه‌گیری غلظت اکسیژن برای نمونه‌های مس جامد، آلیاژهای مس، فولاد، نیکل، کبالت و پودرهای معدنی

- اندازه‌گیری غلظت هیدروژن برای نمونه‌های مس جامد، آلیاژهای مس، فولاد، آهن، آلومینیوم و غیره

- اندازه‌گیری مقدار سختی نمونه‌های مسی

- آزمون متالوگرافی شامل آماده‌سازی و پولیش نمونه‌های مسی، تهیه تصاویر ماکروسکوپی و میکروسکوپی از نمونه‌های مسی

- اندازه‌گیری استحکام کششی، استحکام تسلیم و درصد ازدیاد طول نسبی برای نمونه‌های گرد و تخت

- اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی هادی‌های برق

- اندازه‌گیری ضخامت لایه اکسید مس روی سطح مفتول‌های مسی با قطرهای مختلف

- آزمون اندازه‌گیری ضخامت اندود فلزی روی سیم‌های فلزی با پوشش فلزات قلع، نیکل، نقره، کروم، روی ، کادمیم، برنز و مس

  • انجام آزمون‌های هادی‌های بالاسری صنایع ریلی

 

اطلاعات توانمندی ها و خدمات مجموعه آزمایشگاه ها شرکت تولیدی دنیای مس که از اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی است، در پایگاه اینترنتی این شبکه ارایه شده است.

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code