مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان آزمایشگاه غیر دولتی تخصصی تشخیص بیماری لکه سفید (White Spot Syndrome, WSS) میگو در کشور را راه اندازی کرد.

 

مسعود محبوبی مدیرعامل شرکت دانش بنیان بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان؛ در خصوص راه اندازی آزمایشگاه تخصصی تشخیص بیماری لکه سفید میگو، با اشاره به اینکه یکی از چالش ها در تولید آبزیان علی الخصوص در آبزی پروری، موضوع بهداشت و بیماری های آبزیان است، گفت: باتوجه به اینکه در صورت بروز این موارد، به صنعت پرورش خسارات فراوانی وارد می‌شود، این مجموعه آزمایشگاهی طی تبادل نظری که با کارشناسان سازمان دامپزشکی انجام داد به این نتیجه رسید که در این حوزه ورود نموده و با سازمان دامپزشکی کشور همکاری خود را به صورت تخصصی آغاز نماید.

 

محبوبی خاطر نشان کرد: مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان بعنوان بزرگترین مجتمع آزمایشگاهی جنوب کشور دارای بخش های آزمایشگاهی مختلف و در برخی نیز منحصر به فرد بوده که آزمایشگاه مولکولی با داشتن نیروهای متخصص و تجهیزات پیشرفته از مهمترین بخش های این مجموعه است.

 

مدیرعامل شرکت دانش بنیان بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان با اشاره به اینکه این موضوع از حدود 2 سال پیش کلید خورد، افزود: پس از گذراندن دوره های مختلف و انجام چندین بار آزمون بر روی نمونه مجهولی که مرکز ملی تشخیص بیماریهای میگوی کشور  برای آزمایشگاه ارسال می نمود، موفق به اخذ تأیید صلاحیت از دامپزشکی جهت انجام آزمون لکه سفید در میگو شدیم و با افتخار به عنوان اولین آزمایشگاه غیر دولتی تخصصی تشخیص بیماری لکه سفید میگو در کشور که تحت نظارت مستقیم اداره کل دامپزشکی استان بوشهر ومرکز ملی تشخیص بیماریهای میگو در حال فعالیت هستیم. شایان ذکر است این آزمایشگاه راه اندازی آزمون تشخیص سایر بیماری های میگو را نیز در برنامه خود دارد.

 

 

عامل ایجاد کننده بیماری لکه سفید یک ویروس است که در حال حاضر در اکثر جاهایی که میگو پرورش می دهند وجود دارد، این بیماری در سال های 1381 و 1384 دو استان خوزستان و بوشهر را آلوده کرد و چند سال بعد منطقه گواتر چابهار را نیز درگیر کرد. عوامل بیماریزای این بیماری براحتی می تواند بوسیله انواع سخت پوستان دیگر، حتی از طریق فیتوپلانکتونها و لارو حشرات منتقل گردد.

 

از علائم بیماری ظاهر شدن لکه های سفید ابتدا در سر و سپس در تمام بدن میگو، کم شدن اشتهای میگو، قرمز شدن اندام ها و تلفات شدید در عرض یک هفته است.

بروز چند دوره بیماری لکه سفید ویروسی، خسارات هنگفتی به صنعت میگوی پرورشی کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان وارد کرده است، به طوری که این صنعت در خوزستان برای چند سال به طور کامل به تعطیلی کشیده شد.

 

بیماری لکه سفید یک بیماری ویروسی مهم میگو است که باعث مرگ و میر بالا و ضرر و زیان اقتصادی در صنعت پرورش میگو در مناطق مختلف جهان مانند جنوب شرق آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی می شود.

در ایران نیز این بیماری مشکلات و ضرر و زیان زیادی در مزارع پرورش میگو  ایجاد کرده است. ویروس عامل بیماری لکه سفید گونه های مختلف میگو و سایر سخت پوستان مانند خرچنگ را بیمار و باعث مرگ و میر آنها می شود. برای تشخیص حیوانات آلوده و حامل ویروس احتیاج به یک روش تشخیص حساس آزمایشگاهی است که با آن بتوان وضعیت مزرعه پرورش و یا حیوانات دیگر را بررسی و آزمایش نمود که مجموعه آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان با کمک کارشناسان مجرب خود موفق به انجام این آزمون ها بر روی میگو شد.

 

روشهای مولکولی متعددی از جمله  PCR برای شناسائی عامل بیماری زا ابداع شده است. در حال حاضر روش PCR  موثرترین ابزار تشخیص ویروس است. در آزمایشگاه شاخه زیتون لیان با استفاده از کیت Iq 2000 و آزمایش  PCRدو مرحله ای وجود ویروس در بافت های آلوده در مدت کوتاهی قابل تشخیص است.

اطلاعات توانمندی ها و خدمات مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان که از اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی است، در پایگاه اینترنتی این شبکه ارایه شده است.

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code