کارگاه آموزشی با عنوان تفسیر داده‌های حاصل از سیستم های کروماتوگرافی (GC & GC/MS) - بخش اول (دتکتورهای FID، TCD و MS) برگزار شد.

کارگاه آموزش تخصصی « تفسیر داده های حاصل از سیستم ­های کروماتوگرافی (GC & GC/MS) - بخش اول (دتکتورهای FID، TCD و MS)» از طرف کارگروه تخصصی کروماتوگرافی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در تاریخ 11 دی ماه 1398 برگزار شد.

کارگروه تخصصی کروماتوگرافی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به منظور ارتقای دانش کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو و همچنین افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی، اقدام به برگزاری این کارگاه کرد.

 

 

از جمله سرفصل‌های ارائه شده در این دوره می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

-       ضرایب پاسخ دهی شناساگرهای FID و TCD و چگونگی محاسبه نتایج با استفاده از آنها

-       محاسبه و چگونگی استفاده از شاخص Kovats در تفسیر کروماتوگرام­ ها

-       شاخص‌های آماری داده‌های حاصل از آنالیز نمونه با  GC-MS

-         بررسی تاثیر عوامل مختلف بر داده های GC-MS

-         بررسی مراحل tuning سیستم MS و ارتباط آن با شناسایی داده ها

-         بهینه سازی و روش های تصحیح داده های GC-MS

-         روش استفاده از کتابخانه های اسپکترومتر جرمی و نحوه بکارگیری آنها برای شناسایی ترکیبات

 

 در این کارگاه، مباحث فوق بصورت تئوری آموزش داده شد و در بخشی از برنامه‌های این کارگاه، ضمن مرور برنامه سال 1398 و سال آتی کارگروه تخصصی کروماتوگرافی، اهمیت اثربخشی دوره‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان، توسط دبیر کارگروه (آقای مهندس محمود نادری) بیان شد و بر همین اساس از اعضای محترم کارگروه درخواست شد تا پیرو هر دوره آموزشی، گزارش اثربخشی آن دوره را توسط مدیریت آزمایشگاه‌های خود به اطلاع شبکه رسانده تا بدین وسیله شبکه بتواند دوره های اثربخش از نظر عنوان، سرفصل، محتوا، مدرس و سایر عوامل، شناسایی و در برنامه های آتی مورد نظر قرار دهد.

 شایان ذکر است در این کارگاه آموزشی یک روزه بیش از 20 نفر از اعضای کارگروه تخصصی کروماتوگرافی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، حضور داشتند.

 

 

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به منظور فراهم‌سازی امکان تبادل تجربه و ارتقای دانش فنی کارشناسان مراکز آزمایشگاهی، کارگروه های تخصصی دستگاهی را تشکیل داده است. در هر کارگروه تخصصی، جمعی از کارشناسان یک خانواده از دستگاه‌های آزمایشگاهی حضور دارند که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، انتشار مقاله و کتب تخصصی، تجربیات و دانش خود را به اشتراک می‌گذارند.

 

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code