تحقیقات در آزمایشگاه رشد هاروارد نشان می‌دهد که مهارت همکاران ممکن است به اندازه مهارت‌های خود کارمند در دستیابی به درآمد بیشتر مهم باشند.

 

در دنیای امروز، بیشتر کارکنان تخصص‌های بسیاری دارند، اما این تخصص‌ مخصوصا برای افرادی که در تیم اشتباهی هستند، می‌تواند هزینه‌هایی هم داشته باشد. تحقیقات جدید آزمایشگاه رشد هاروارد، اهمیت بالای تیم‌ها و همکاران را در بهره‌وری، درآمدزایی و ماندگاری شغل افراد نشان می‌دهند.

 

نتایج این تحقیق اخیراً در مجله Science Advances منتشر شده است و در آن داده‌های اشتغال 9 میلیون ساکن سوئد مورد تجزیه و تحلیل قرار داده شده است. در این تحقیق با ایجاد شبکه‌های مکمل و جایگزین در مسیرهای آموزشی خاص، اهمیت مهارت همکاران مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که برای به دست آوردن دستمزد بالا و بازده بر اساس تحصیلات، کارکنان باید همکارانی داشته باشند که مکمل آن‌ها باشند و نه جایگزین آن‌ها. بازده همکاران مکمل بسیار زیاد است و تأثیر آن با داشتن مدرک دانشگاهی قابل مقایسه است.

 

همکاری هم افزایی

 

این تحقیق ابزاری برای ارزیابی همکاران درست و نادرست در زمینه‌های تخصصی ارائه می‌دهد. همکاران درست کسانی هستند که مهارت‌هایی که شما در آن ضعف دارید را دارند، و در عین حال برای کامل شدن تیم لازم هستند. همکاران اشتباه کسانی هستند که مهارت‌های مشابه شما را دارند و در نهایت ارزش شما را برای کارفرما کاهش می‌دهند. به عنوان مثال، مهندسان عمران و نقشه‌برداری در کنار معماران نقش مکمل دارند، در حالی که طراحان فضای‌سبز و طراحان داخلی تأثیر منفی بر روی آن‌ها می‌گذارد.

 

مدیر تحقیقات آزمایشگاه رشد گفت: «ما مهارت‌ها را به عنوان یک داشته شخصی در نظر می‌گیریم که افراد می‌توانند آن را به یک شرکت عرضه کنند. اما این یک دیدگاه بسیار ساده از مهارت است. مهارت‌های یک شخص با مهارت‌های شخص دیگر ترکیب می‌شود و هرچه این ارتباط بهتر باشد، کارکنان پربارتر خواهند بود و درآمد بیشتری کسب خواهند کرد.»

 

از طرفی این نقش مکمل بر روی شغل‌ها هم تاثیر می‌گذارد. این تحقیقات نشان می‌دهند که افراد تمایل بیشتری برای ماندن در سازمان‌هایی دارند که کارکنان آن مکمل یکدیگر هستند و سازمان‌هایی که کارکنان آن نقش جایگزین دارند را سریع‌تر ترک می‌کنند.

 

این تحقیق چندین واقعیت شناخته شده را هم تایید می‌کند، مثلا این واقعیت که شهرها و شرکت‌های بزرگ دستمزدهای بالاتری پرداخت می‌کنند. کارکنان تیم‌های مناسب‌تری در شهرها پیدا می‌کنند و شرکت‌های بزرگ غالبا به کارکنان با تخصص خاص احتیاج دارند.

 

وی افزود: « مزایای کار با همکاران مکمل برای همه کارکنان یکسان نیست. به نظر می‌رسد افرادی که سطح تحصیلات بالاتری دارند، در مقایسه با کارکنانی که سطح پایین‌تری دارند، از کار در تیم‌های مکمل، نفع بیشتری می‌برند. در طی 20 سال گذشته، کارکنانی که دارای مدرک دانشگاهی یا بالاتر هستند، راحت‌تر توانسته‌اند همکاران مکمل پیدا کنند.»

کلمات کلیدی : آموزش

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code