شرکت دانش‌بنیان ژیکان موفق به تولید دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس شده است که به عنوان اولین دستگاه در این حوزه گواهی نانومقیاس دریافت کرده است.

فعالیت‌های شرکت دانش‌بنیان نانومهندسی سطح ژیکان در مورد علم جدید نانومهندسی سطح است که این علم درباره موضوعاتی مثل سطوح آب‌گریز، آب‌دوست، یخ‌گریز و سطوح ضدخوردگی مواد مطرح می‌شود. پژوهشگران این شرکت با استفاده از دانش نانومهندسی سطح، موفق به ساخت دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس ژیکان CAG-20 شدند که به عنوان اولین دستگاه در این حوزه موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد نانو شدند.

 

کسری شمس مدیر داخلی شرکت دانش‌بنیان نانومهندسی سطح ژیکان دراین‌باره گفت: « دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس ژیکان CAG-20 که نسخه سوم این نمونه است دستگاهی خودکار برای اندازه‌گیری زوایای تماس استاتیک، دینامیک و همچنین اندازه‌گیری کشش سطحی و بین‌سطحی است که فروش آن در داخل کشور در حال انجام است و چند دانشگاه در سطح کشور متقاضی این دستگاه بوده‌اند و اقداماتی برای ارسال آن به کشور ترکیه نیز انجام شده که امیدوار هستیم تا بهار سال 99 صورت گیرد.»

 

وی با اشاره به مزیت این دستگاه نسبت به مشابه داخلی و خارجی گفت: « این دستگاه نسبت به مشابه داخلی دارای سرعت پردازش بالاتر و نرم‌افزار مورداستفاده در آن به روزتر است در حالی‌که قیمتی حدود یک سوم قیمت رقبای خارجی را دارد.»

 

زاویه‌ی تشکیل‌شده بین خط مماس رسم‌شده از نقطه‌ی تماس سه فازی و خط تماس مایع و سطح که زاویه تماس نامیده می‌شود معیاری از ترشوندگی سطح ارائه می‌دهد و می‌توان از کیفیت خواص سطح پوشش‌ها اطمینان حاصل کرد. همچنین به کمک این دستگاه می‌توان کشش سطحی سیال یا محلول را اندازه‌گیری کرد و انرژی سطح پوشش‌ها را به‌دست آورد. یک دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس شامل سامانه نورپردازی و تصویربرداری است تا تصویر نمایه قطره روی سطح جامد را ذخیره کند. در سامانه‌های قدیمی‌تر برای این کار به جای دوربین از میکروسکوپ استفاده می‌کردند و تصاویر توسط کارشناس تحلیل می‌شد، ولی در سامانه‌های جدید و از جمله دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس ژیکان CAG-20 از دوربین سرعت بالا با وضوح مناسب و نرم‌افزار خودکار تحلیل تصاویر استفاده می‌شود.

 

اعطای گواهی نانومقیاس به دستگاه‌ اندازه‌گیری زاویه تماس تولید داخل

 

شمس در ادامه گفت: « دستگاه سنجش میزان یخ‌گریزی که میزان چسبندگی یخ به سطح یا تنش برشی بین یخ و سطح را اندازه‌گیری می‌کند از دیگر تولیدات شرکت ژیکان است که در صنایع نظامی، هواپیمایی و رادار و مخابرات کاربرد دارد. به‌طور مثال سطوح یخ‌گریز می‌تواند از یخ‌زدگی خطوط انتقال برق یا سطوح رادار و یا در ارتفاعات از یخ‌زدگی بال هواپیما جلوگیری کند و این سطوح نیاز به سنجش میزان چسبندگی یخ دارد که دستگاه تولیدی شرکت ژیکان این آزمون را انجام می‌دهد و این دستگاه یکی از نمونه‌هایی است که بعد از نمونه‌های آزمایشگاهی خارجی وارد صنعت شده است. در مورد این دستگاه ما هنوز موفق به فروش در داخل نشده‌ایم و قرار است در سال آینده برای فروش آن به کشورهایی مثل ترکیه، روسیه و کانادا که سردسیر هستند برنامه‌ریزی ‌کنیم.»

 

شرکت دانش‌بنیان نانومهندسی سطح ژیکان، شرکت نوپایی است که در سال 1394 توسط جمعی از اعضای هیئت علمی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران تأسیس شد. مدیر داخلی این شرکت معتقد است از عوامل موفقیت این مجموعه روحیه تیمی این جمع و آشنایی با کار تیمی و ارائه خدمات دقیق با قابلیت سفارسی‌سازی برای حل نیازهای صنایع است. این شرکت در کنار آزمایشگاه نانو مهندسی سطح دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با همان کادر مدیریت، که از اعضای فعال شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است مجموعه کاملی برای انتقال درست دانش و پژوهش به صنعت است.

 

دستگاه‌های اندازه‌گیری زاویه تماس، کشش سطحی و انرژی سطح شرکت دانش‌بنیان ژیکان به عنوان اولین دستگاه در این حوزه موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد نانو شدند. صفحه مربوط به این محصولات را می‌توانید در تارنمای واحد تجهیزات ستاد نانو مشاهده کنید.

کلمات کلیدی : تجهیزات آزمایشگاهی,کشش سطحی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code