تمرکز تخصصی آزمایشگاه سلول بافت آزما بر ارائه خدمات مرتبط با روش فلوسایتومتری که در حوزه علوم پزشکی کاربرد دارد، این آزمایشگاه را از آزمایشگاه‌های دیگر متمایز کرده است.

با گسترش روزافزون تحقیقات و پژوهش‌ها در حوزه‌های مختلف علوم زیستی و کاربرد وسیع فلوسایتومتری در این زمینه، وجود مراکزی که خدمات تخصصی فلوسایتومتری را با به کارگیری نیروهای متخصص، آموزش‌دیده و مجرب ارائه دهند، به شدت احساس می‌شود. آزمایشگاه شرکت سلول بافت آزما طیف گسترده‌ای از آزمون‌‌های تحقیقاتی فلوسایتومتری موردنیاز رشته‌های مختلف اعم از ایمونولوژی، هماتولوژی، زیست فناوری و ژنتیک، ویروس‌شناسی، بیوشیمی و غیره را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

این شرکت در بخش نانوزیست‌فناوری فعالیت داشته و به‌صورت خاص روی روش فلوسایتومتری که یک روش شمارش و بررسی ذرات میکروسکوپی است، تخصص دارد. فلوسایتومتری روشی برای سنجش سلول‌ها یا ذراتی است که در یک جریان مایع حرکت کرده و با عبور از مقابل لیزر یا پرتو نور، امکان مشخصه‌یابی را فراهم می‌کند. در این روش نسبت پراکندگی نور و رنگ فلورسانس شناسایی‌شده از ذرات، اندازه‌گیری می‌شود. آنالیز و تفکیک سلول براساس اندازه و گرانولیتی و ویژگی فلورسانس سلول که برخاسته از آنتی‌بادی نشان‌دارشده متصل به آن است، انجام می‌شود.

 

احسان جان‌زمین، مدیر فنی و عضو هیئت مدیره شرکت سلول بافت آزما درباره کسب تأییدیه‌ صلاحیت استاندارد گفت: « شرکت سلول بافت آزما به‌عنوان یکی از مراکز تخصصی پیشتاز در فلوسایتومتری یا شمارش و بررسی ذرات میکروسکوپی فعالیت می‌کند و چون مرجع داخلی برای تأیید صلاحیت در رابطه با خدمات ارائه‌شده از سوی شرکت وجود ندارد، در برخی موارد به عنوان مرکز همکار برای مراکز دیگر نقش اعتبارسنج داشته است. در رابطه با دریافت گواهی‌نامه‌های ایزو در حال اجرای الزامات استاندارد ISO/IEC 17025 هستیم تا در آینده نزدیک بتوانیم شرایط اخذ آن را احراز کنیم.»

 

وی درباره ارتقا دانش کارشناسان گفت: « با توجه به منحصر به‌فردبودن این روش، دوره‌های آموزشی کمی در این زمینه برگزار می‌شود و به نوعی خود مجموعه در برگزاری این دوره‌ها پیشتاز است و در سال گذشته حدود 20 دوره آموزشی برای دیگر کارشناسان از مراکز مختلف تشخیصی و تحقیقاتی برگزار کرده است. اما دوره‌های خارج از کشور برای کارکنان بسیار مفید بوده و به همین علت در دو دوره تعمیر و کالیبراسیون تجهیزات مرتبط و نیز دوره آموزش پیشرفته تشخیص آزمایشگاهی حضور داشته‌اند. با ارتقا سطح خدمات تخصصی و راهبرد شرکت در نحوه ارائه خدمات روند افزایش مخاطب صعودی بوده است.»

 

تمرکز تخصصی شرکت سلول بافت آزما بر روش فلوسایتومتری

 

احسان جان‌زمین معتقد است شرایط اقتصادی فعلی برای مجموعه‌ای مانند شرکت سلول بافت آزما بار مثبت بیشتری داشته است تا اینکه اثر منفی بگذارد. دلیل آن، فرآیندهای میانه‌رویی است که در آن کاربر با استفاده از خدمات، از آنها سود می‌برد. برای مثال با توجه به گران‌بودن مواد مصرفی مرتبط، آزمایشگاه با سرمایه‌گذاری برای خرید آن، کاربر را از هزینه‌کرد سنگین معاف کرده و می‌تواند با هزینه کمتری این مواد موردنیاز را در اختیار کاربر قرار دهد. وی همچنین مهمترین راهبرد برای آزمایشگاه‌ در راستای جذب متقاضی را معرفی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به مخاطب و تشویق آن‌ها به عضویت در شبکه می‌داند که با توجه به طرح‌های حمایتی شبکه، این امر بسیار مفید بوده است. همچنین به نظر مدیر فنی این آزمایشگاه ایجاد و توسعه روابط بین آزمایشگاهی و ارتقا سطح خدمات تخصصی و استفاده از برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی به روند افزایش مخاطب کمک کرده است.

 

مدیر فنی شرکت سلول بافت آزما با اشاره به اهمیت حضور در شبکه آزمایشگاهی گفت: « شرکت سلول بافت آزما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است و آنچه سبب شد تصمیم به عضویت در شبکه از سوی هیئت مدیره گرفته شود، اهمیت حضور در شبکه گسترده آزمایشگاهی کشور بوده است، چراکه نیاز بازار به سمت استفاده از خدمات آزمایشگاهی در دسترس وکم‌هزینه رفته است و این موارد ذکرشده، توسط شبکه فراهم شده است. بنابراین برای ارتقا و توسعه کسب‌وکار، عضویت یک آزمایشگاه در شبکه امری اجتناب ناپذیر است.»

 

وی معتقد است باید شرایط برای تقویت آزمایشگاه‌های پرمخاطب و تخصصی فراهم شود چراکه بخش عمده پیشروی دانش، ابزارها و آزمون‌ها هستند. برای مثال زمانی‌که تجهیزات تخصصی و گران‌قیمت برای ارتقا دانش کشور لازم است به جای تخصیص بودجه‌های گزاف به دانشگاه‌ها و مراکز دولتی که عمدتاً پس از مدتی قادر به تأمین هزینه‌های نگهداری تجهیزات تخصصی و پیشرفته نیستند و شواهد نشان داده است در نهایت مدیریت سلیقه‌ای نظر به بلااستفاده‌بودن و اسقاطی‌بودن تجهیز داده، این بودجه‌ها به شکل تسهیلات در اختیار آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های شایسته قرارگرفته تا آن‌ها به عنوان متولی ارائه خدمات بهینه، وارد عمل شوند.

 

اطلاعات توانمندی‌ها و خدمات شرکت دانش‌بنیان سلول بافت آزما که از اعضای فعال شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است، در پایگاه اینترنتی این شبکه قابل‌مشاهده است.

کلمات کلیدی : زیست فناوری,ژنتیک,سلول

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code