این روزها دورکاری یکی از گزینه‌های اصلی بسیاری از شرکت‌ها شده‌است؛ بنابراین، لازم است نکات مهم و کلیدی درباره دورکاری را رعایت کنیم.

با شیوع کرونا و نیمه‌تعطیل شدن برخی کسب و کارها، موضوع دورکاری اهمیت بیشتری میان صاحبان کسب و کار پیدا کرده است. موضوع دورکاری در بسیاری از کسب و کارها چندان موضوع شناخته شده‌ای نیست، بنابراین توجه به برخی نکات در مورد دورکاری می‌تواند به بهبود پیاده‌سازی این راهبرد کمک شایانی نماید.

 

1- شفاف کردن انتظارات: اولویت‌های خود را در موضوع دورکاری مشخص کنید. با نشان ‌دادن نمونه‌هایی از آنچه که انتظار دارید انجام شود، با اشتراک‌گذاری تقویم و برنامه زمانی مشخص برای زمان‌بندی کارها، اطمینان پیدا کنید که انتظارات شما از کسانی که با آن‌ها به‌صورت برخط (online) کار می‌کنید، برایشان کاملا روشن است. هر چه آن‌ها نسبت به آنچه می‌خواهند انجام دهند، آگاه‌تر باشند، بهتر می‌توانند از راه دور کار خود را انجام دهند.

 

2- با دورکارها نیز همانند افراد مستقر در داخل دفتر کاری رفتار کنید: تا حد امکان در دسترس افراد دورکارتان باشید. به یاد داشته باشید، افراد داخل شرکت، شما را در راهرو‌ها می‌بینند، در هنگام ناهار با شما غذا می‌خورند ولی افراد دورکار این دسترسی را ندارند و می‌توانند احساس دورافتادگی کنند. در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهید. برای افراد داخل شرکت خود هم قرار ملاقات تنظیم کنید.

 

3- نظم در به‌کارگیری دورکارها را فراموش نکنید: کارمندان دورکار خود را به‌طور روزانه به کار بگیرید. برای برقراری ارتباط از چندین راه استفاده کنید. سپس، برنامه جلسات منظم رودررو را برنامه‌ریزی کنید. این می‌تواند هفتگی یا ماهانه باشد. این تعامل و استخدام ثابت به کارمندان دورکار کمک می‌کند تا احساس کنند در یکی از جنبه‌های مهم سازمان درگیر هستند.

 

4- ملاقات چهره به چهره فراموش نشود: دیدن یکدیگر در محیط کار همیشه مهم است، در مورد دورکاری نیز باید این اصل رعایت شود به طوری که تماس‌ها میان افراد باید به‌گونه‌ای انجام شود که ملاقات‌ها تصویری باشد و تنها به ارتباط صوتی اکتفا نشود.

 

 

5- به پرسنل خود اعتماد کنید و از مچ‌گیری پرهیز کنید: بیشتر مواقع، شرکت‌ها تمایل به پذیرش نیروی دورکار ندارند، زیرا یک عدم اطمینان در مورد اینکه آیا آن کار یا وظیفه در همان سطح که اگر در دفتر کارشان می‌بودند به اتمام می‌رسید یا خیر، وجود دارد. برای مقابله با این عقیده، دستورالعمل‌های کار از خانه را تنظیم کنید؛ از جمله این که ایمیل‌ها باید در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ داده شوند، از پیامک برای موارد فوری استفاده شود و هیچ تماس تلفنی‌ در ساعات کاری برای اینکه اطمینان حاصل شود تا هم‌تیمی‌ها شبانه‌روزی کار نمی‌کنند گرفته نشود.

 

6- قبل از دورکاری، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنید: اگر کارمندان دورکار نمی‌توانند پرونده‌ها را دانلود کنند، در تماس کنفرانسی با مشکل صدا روبه‌رو می‌شوند و همواره مواقعی که هنوز خواب هستند، دعوت‌نامه‌های جلسات را دریافت می‌کنند، در واقع شما در توجه به ابزار‌های پایه‌ای شکست خورده‌اید. ابتدا برای دستیابی به امکان همکاری، روی ابزار‌های قابل اعتماد سرمایه‌گذاری کنید، سپس فرایند‌های شفاف و روشنی را برای استفاده از چنین ابزار‌هایی ایجاد کنید.

 

7- ارتباط نزدیک با دورکاران ایجاد کنید: با استفاده از گفتگو درباره خانواده، مشترکات و عقاید مرسوم و مقبول، با آن‌ها همدردی و از آن‌ها قدردانی کنید. تا پایان دوره مدیریت، برای سرمایه‌گذاری در روابط با کارکنان دورکار، مرتب به‌صورت روزانه از ابزار‌های همکاری، اسناد مشترک، تماس‌های تلفنی، گپ و غیره استفاده کنید. با کمک کردن به افراد به‌منظور رسیدن به اهدافشان، به آن‌ها نشان دهید شما بیشتر از آنکه به پیشروی و اعداد آن‌ها کار داشته باشید، پشتیبان موفقیت آن‌ها هستید.

 

8- هدف، مهم‌تر از فعالیت است: بسیار مهم است که روی اهداف متمرکز شوید نه فعالیت‌ها. این مهم است که انتظارات را مدیریت کنید و در هنگام جذب یک نیروی کار دورکار، روی اهداف متمرکز باشید. به اندازه آنچه انجام می‌شود نگران نباشید؛ در عوض، روی آنچه انجام می‌شود تمرکز کنید. اگر اهداف مدنظر ما برآورده می‌شود، عالی است و روی فعالیت‌ها حساسیت به خرج ندهیم.

 

کلمات کلیدی : توسعه منابع انسانی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code