هدف ما از  ارگونومی تلاش برای رسیدن به حالت‌های خنثی و متعادل است. علاوه بر این، کاهش تعداد تکرارهای انجام شده توسط هر مجموعه از ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و مفاصل در طول روز کاری و دادن زمان استراحت بسیار مهم است.

 

تونل کارپا اصطلاحی است که هرکسی را که از رایانه استفاده می‌کند به ترس و وحشت می‌اندازد. اما همه ما می‌دانیم که رایانه چقدر در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استفاده می‌شود. همه چیز از ورود داده و اسناد گرفتن تا نوشتن پروپوزال امروزه دیجیتالی شده است. اما حرکات تکراری و اختلالات اسکلتی-عضلانی مرتبط با آن (MSD) محدود به کاربران رایانه نیست. در این مقاله، جنبه‌های فنی تکرار/ مدت زمان و نیرو در مورد ارگونومی در آزمایشگاه و دفتر کار را مورد بحث قرار خواهیم داد، و در ادامه راه‌حل‌هایی ارایه خواهد شد که روزها و هفته‌ها بدون درد و خطر بتوانید از رایانه استفاده کنید.

 

وقفه و استراحت برای مقابله با عوارض حرکات تکراری

تکرار به معنای انجام یک کار به دفعات زیاد است. در کار تکراری، حرکات مشابه با استفاده از همان قسمت‌های بدن به همان روش، بارها و بارها انجام می‌شود. در فعالیت‌هایی مانند تایپ کردن، استفاده از ماوس یا وارد کردن داده‌ها با مراجعه به اسناد کاغذی، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و مفاصل درگیر هزاران بار در روز، هفته به هفته، و سال به سال مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر این تکرارها شامل حالت ناخوشایند (به عنوان مثال خمیدگی در مچ‌دست‌ها یا کمر) یا فشارهای نیرویی، مانند فشار بیش از حد و مکرر بر روی دکمه‌های ماوس (که می تواند منجر به درد شانه و گردن شود) خطر این حرکات را باز هم افزایش می‌دهد.

 

هدف ما از  ارگونومی تلاش برای رسیدن به حالت‌های خنثی و متعادل است. علاوه بر این، کاهش تعداد تکرارهای انجام شده توسط هر مجموعه از ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و مفاصل در طول روز کاری و دادن زمان استراحت بسیار مهم است. بدن از ظرفیت بالایی برای ترمیم خود برخوردار است، اما با این وجود با افزایش میزان آسیب یا تنش انباشته شده در طول زمان بر توانایی بدن در ترمیم خود تاثیر می‌گذارد و این زمانی است که ما احساس درد می‌کنیم. اگر خسارت تجمعی بدون اجازه زمان بهبودی و بهبودی ادامه یابد، احتمال آسیب جدی وجود دارد.

 

وقفه‌های کوتاه در کارهای تکراری به عنوان زمان بهبودی برای بدن، فواید قابل توجهی را به همراه دارد. می‌توان وارد کردن داده‌ها را با تغییراتی در فعالیت مانند پر کردن فرم، خواندن، استفاده از دستگاه کپی یا هر کار دیگری که از عضلات و حرکات مختلفی نسبت به استفاده از رایانه استفاده می‌کند، به چند بخش تقسیم کرد. همچنین بهتر است که در هنگام وارد کردن داده‌ها در مدت طولانی، بعد از هر نیم ساعت یک استراحت یک یا دو دقیقه‌ای داشت. تحقیقات نشان داده است که فواید تعداد زیادی استراحت کوتاه در طول روز از یک استراحت طولانی مدت بیشتر است. سعی کنید از نرم‌افزاری استفاده کنید که کیبورد و حرکت ماوس را پایش کرده و زمان استراحت را به شما اطلاع دهد.

 

 

تجزیه و تحلیل وظایف

بررسی و تحلیل کارهایی که انجام می‌شود بسیار مهم است. کار را مرحله به مرحله بررسی کنید. در بسیاری از موارد، ما شاهد کار تکراری غیرضروری هستیم که به دلیل طراحی فرایند ضعیف یا تغییر با گذشت زمان انجام می‌شوند. هنگام ارزیابی، از خود بپرسید « آیا می‌توان بخش‌هایی از این فرآیند را خودکار کرد؟ آیا می‌توان تجهیزات را به طور مستقیم برای جمع‌آوری داده‌ها مرتبط کرد؟ آیا می‌توان مراحل را برای بهبود جریان کار حذف یا اصلاح کرد؟ به عنوان مثال می‌توان از بارکدها، کدهای قابل اسکن یا انواع دیگر جمع آوری اطلاعات برای کاهش ورودی استفاده کرد. همواره صرف زمان برای یافتن راهکاری که باعث صرفه‌جویی در وقت و تلاش قابل توجه در طولانی مدت می‌شود، اولویت دارد.

 

استفاده از ماوس

این روزها غالباً درد ناشی از استفاده از ماوس گزارش می‌شود که معمولاً به استفاده بیش از حد نسبت داده می‌شود، و اغلب با محل نامناسب قرارگیری ماوس تشدید می‌شود. کار با ماوس با یک دست می‌تواند به فعالیت زیاد یک بازو، شانه و دست منجر شود. یک راهکار مناسب برای این مشکل، تقسیم کردن کار با ماوس بین هر دو دست، و یک راهکار دیگر استفاده از دستورات صفحه‌کلید است. اکثر سیستم‌عامل‌ها شامل دستورات صفحه کلید یا کلید های میانبر برای کارهای معمول هستند. وقت گذاشتن برای یادگیری و استفاده از این موارد می تواند استفاده از ماوس را تا حد زیادی کاهش دهد و همچنین کار شما را تسریع خواهد کرد. همچنین برخی نرم‌افزارها این امکان را به شما می‌دهند تا کارهای متداول (مثلاً تکمیل فرم‌ها) را خودکار کنید و اسکریپت‌هایی به نام ماکرو را برای انجام این قبیل کارها به منظور کاهش یا فعالیت‌ها ایجاد کنید. استفاده از ماکروها می‌تواند میزان تایپی را که باید انجام دهید به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

درنهایت می‌توان گفت برای جلوگیری از بروز مشکلات و دردهای عضلانی در هنگام کار طولانی مدت در آزمایشگاه یا با رایانه، اول داشتن حالت طبیعی و متعادل در تمام مواقع و دوم، کاهش تعداد تکرارها یا مدت زمان استفاده از هر مجموعه از ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و مفصل‌ها در طول روز کاری است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

Captcha