ترکیبی از هم‌زدن و دمای مناسب، در بسیاری از فرآیندهای آزمایشگاهی به کار می‌رود و این زمانی است که دانشمندان از یک شیکر دارای کنترل دما استفاده می‌کنند.

در هنگام کشت سلول، دقت در کنترل دما می‌تواند به معنی تفاوت در موفقیت یا شکست باشد. در زمان رشد میکروارگانیسم‌ها، شرایط بهینه شامل هوادهی مناسب و درجه حرارت مشخص است، و شیکر هوادهی را فراهم می‌کند در حالی که کنترل دقیق دما هم یکی از ملزومات محیط مناسب است. 


در ادامه چند روش برای انتخاب بهترین شیکر با کنترل دما برای آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است.

 

هنگامی که به دنبال یک شیکر هستید که امکان کنترل دما را فراهم کند، برخی از ویژگی‌های مهم را در نظر بگیرید. اطمینان داشته باشید که دستگاه قابلیت یکسان‌سازی دما، ثبات دما و تنظیم دما را فراهم کند. تعدادی از ویژگی‌های مرتبط با دما وجود دارد که هنگام تصمیم‌گیری برای خرید یک شیکر انکوباتور مهم هستند. در صدر این فهرست سهولت تنظیم و کنترل دما قرار دارد، و این کنترل می‌تواند آنالوگ یا دیجیتال باشد. سیستم‌های آنالوگ ارزان‌ترند، در حالی که سیستم‌های دیجیتال دقیق‌ترند. از طرفی کنترل‌کننده‌های دیجیتالی دما به نگهداری روزمره و کالیبراسیون کمتری نیاز دارند.

 


دقت مورد نیاز به کاربرد بستگی دارد، برخی کاربردها به تغییرات دمایی بسیار حساس هستند. به عنوان مثال، اگر دما را بر روی 36.5 درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌کنید، می‌خواهید مطمئن باشید که دستگاه انکوباتور با کمترین اختلاف به دمای مطلوب برسد.


یکنواختی دما هم یکی دیگر از عوامل مهم شمرده می‌شود. یکنواختی به این معناست که آیا دما در هر نقطه از محفظه یکسان است؟ برای مثال، اگر گوشه سمت چپ عقب کمی گرمتر از گوشه سمت راست جلو باشد، در بسیاری از مطالعات می‌تواند باعث ایجاد اختلاف در نتیجه آزمایش شود.


نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که بعد از باز و بسته شدن درب انکوباتور، چقدر زمان لازم است تا دما دوباره به مقدار مطلوب برسد. با این وجود ممکن است برخی محققان به کنترل بیشتری مانند امکان برنامه‌ریزی برای تغییر دما در طول زمان نیز نیاز داشته باشند.


در شیکر‌ها روشی برای نگه داشتن نمونه لازم است. بیشتر شیکر‌ها، از گیره‌های پیچ‌دار برای نگه داشتن ظروف موجود بر روی سطح استفاده می‌کنند. اما در نمونه‌های دیگر گیره‌های مغناطیسی، ظروف را بر روی صفحه لرزان نگه می‌دارند. در این روش ظروف حتی در لرزش زیاد به راحتی روی صفحه ثابت می‌مانند، و همچنین امکان تغییر سریع ظروف هم وجود دارد.

با در نظر گرفتن عوامل فوق، می‌توان مناسب‌ترین شیکر را برای برآورده کردن نیازهای آزمایشگاهی انتخاب کرد.

 

کلمات کلیدی : آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,شرکت دانش بنیان,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code