خدمات پردازش ابری و محسابت رایانه‌ای، یکی از نیازهای راهبردی است که به شناخت الگوی صحیح از شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا، تحلیل نمونه‌های آزمایشگاهی و تشخیص میزان اثرمندی داروها می پردازد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، محاسبات سریع و زیرساخت‌های آن، یک موضوع مهم و راهبردی است که برای پیشبرد علوم و فناوری‌های گوناگون و نیز پژوهش‌های دانشگاهی و صنعتی کاربردهای بسیار زیادی دارد و در کشورمان نیز اهمیت آن برای قشر دانشگاهی، پژوهشگر و صنعتگر محرز شده است. بر همین اساس شرکت هوشمند آرنا سورین از اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، این خدمات را به بخش‌های گوناگون از دانشگاه‌ها تا مراکز صنعتی ارائه می‌کند.


مجتبی سلطانی مدیرعامل هوشمند آرنا سورین با اشاره به اهمیت راهبردی پردازش ابری گفت:  اگر امروز زیرساخت محاسبات سریع در کشوری وجود نداشته باشد، از میدان رقابت خارج خواهد شد و در پیشرفت‌های صنعتی، دانشگاهی و غیره جایی نخواهد داشت. این حوزه بیش از هرچیز نیازمند سرمایه‌گذاری‌های دولتی است و کشورهای خواهان توسعه توجهی ویژه به این موضوع داشته‌اند.

 


وی با اشاره به ارائه خدمات پردازش ابری و محاسبات سریع به حوزه سلامت برای مقابله با کرونا ادامه داد: با ظهور و همه‌گیری ویروس کرونا، در همه بخش‌ها نیازهایی احساس شد و به ویژه در حوزه پژوهش، نیاز به زیرساخت محاسبات سریع به وجود آمد. این محاسبات در شناخت رفتارویروس، اثر داروها و سایر مسائل پزشکی و همچنین در شبیه‌سازی اپیدمی و الگوی گسترش ویروس، نقش مهمی دارد.

 

سلطانی از همکاری با بیمارستان‌ها برای تهیه زیرساخت محاسبات سریع برای اجرای مدل‌های کرونا و پیش بینی آن و نیز همکاری با دانشگاه‌ها برای استفاده از سرویس محاسبات سریع ابر سورین برای اجرای مدل‌های کرونا و شیوع آن گفت و ادامه داد: تلاش کردیم با ارائه خدمات به بخش‌های پزشکی، در زمان تعطیلی تمام مراکز از جمله ایام نوروز، خدمات پردازش ابری را به مراکز پژوهشگاهی و آزمایشگاهی عرضه کنیم.

 

مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به فعالیت در حوزه محاسبات سریع، زیرساخت‌ها هوش مصنوعی و یادگیری عمیق گفت: این توانایی وجود دارد که برای کارهای مدل‌سازی، شبیه‌سازی، الگوریتم‌های هوش مصنوعی که نیاز به زیرساخت قدرتمند محاسباتی دارند راهکار ارائه و مدل‌ها را متناسب با نیازها پیاده‌سازی کنیم. همچنین در زمینه مشاوره، پیاده‌سازی، طراحی و راهبری و پشتیبانی محاسبات سریع و زیرساخت‌های یادگیری عمیق فعالیت داریم.

 

سلطانی، به نقش پردازش ابری و محاسبات سریع در توسعه کار آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به حضور سیستم‌های رایانه‌ای در اکثر آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای انجام مدل‌سازی و شبیه‌سازی، کاملا بدیهی است که دوره آزمایش‌های سنتی پایان یافته و سیستم‌های کامپیوتری جایگزین فرآیند پیشین شده‌اند.


سلطانی به راه‌کارهای هوشمند آرنا سورین به عنوان مرکز محاسبات برای آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، اشاره کرد و گفت: با اپلیکیشن سورین، هر کاربری که نیازمند توان محاسباتی باشد، می‌تواند از سرویس‌های ابر سورین برای بهره‌مندی از امکان پردازش و محاسباتی استفاده کند. خدمات پردازش گرافیکی نیز از دیگر خدماتی است که توسط سورین به آزمایشگاه‌ها عرضه می‌شود و آن‌ها را از خرید سیستم‌های رایانه‌ای گران‌قیمت برای استفاده‌های کوتاه‌مدت بی‌نیاز می‌کند.


این فعال فناور عضو شبکه آزمایشگاهی توسعه بسترهای سخت‌افزاری را یک نیاز مهم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ما برای توسعه، نیازمند سخت‌افزارهای جدید هستم که اگر حمایتی صورت بگیرد با توجه به حجم بالای درخواست‌های می‌توانیم خدمات مطلوب‌تری ارائه دهیم و این امر می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های داخلی و جلوگیری از خروج داده‌های مهم و راهبردی کشور کمک کند.

 

وی ارتباط هوشمند آرنا سورین با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را دوسویه و اثرمند دانست و گفت: شرکت سورین چندسالی است که به عضویت این شبکه درآمده است و فعالیت‌هایش را در این شبکه گسترش داده است. در حال حاضر مشتریان متعددی از سوی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از خدمات ابری سورین استفاده می‌کنند؛

 


موضوعی که این شبکه آزمایشگاهی می‌تواند به آن کمک کند، توسعه فرهنگ استفاده از سرویس‌‌های ابری در آزمایشگاه‌ها است. برخی از مدیران آزمایشگاه‌ها شاید به دلیل آگاهی کم‌تر از ویژگی‌های خدمات ابری، هنوز هم ترجیح می‌دهند تجهیزات گران‌قیمت را خریداری کنند و با بهره‌وری پایین از سیستم‌های خریداری شده استفاده کنند، در حالی‌که با هزینه‌های کمتر و بهره‌وری بالا می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبری می‌تواند نقشی اثرمند در توسعه فرهنگ استفاده از خدمات ابری ایفا کند.

 

 

کلمات کلیدی : پردازش اطلاعات,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code