مدیر شرکت مجتمع آزمایشگاهی کیفیت آزمای جنوب معتقد است فرآیند ایجاد تعامل و شبکه سازی آزمایشگاه‌ها و مجموعه‌های تحقیقاتی ضمن بالا بردن بهره وری سرمایه گذاری های انجام شده در آزمایشگاه های کشور ، دسترسی صنایع و تولید کنندگان به خدمات آزمایشگاهی گسترده و با کیفیت را افزایش دهد و از این بابت می تواند نقش پررنگی را در جهش تولید، توسعه و پیشرفت ایفا نماید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، سلما مهدیزاده مدیر شرکت مجتمع آزمایشگاهی کیفیت آزمای جنوب با اشاره به ظرفیت انجام طیف وسیعی از آزمون‌ها توسط این مجموعه گفت: آزمایش‌های ژنتیک و زیست مولکولی، میکروبیولوژی، کروماتوگرافی و طیف سنجی فلزات سنگین بخشی از خدماتی است که توسط این مجتمع آزمایشگاهی به مشتریان ارائه می‌شود.

وی افزود: آزمون های مورد نیاز مدیریت منابع آب و انرژی و آلاینده های زیست محیطی و ارزیابی عوامل فیزیکی و شیمیایی زیان آور محیط کار را به گستره وسیعی از مشتریان از جمله صنایع و کارکنان واحدهای صنعتی ، واردکنندگان و صادر کنندگان ، باغداران ، زراعت کاران و آبزی پروران  ارائه می شود .

 

مهدیزاده با اشاره به بهره‌گیری از 35 نیروی انسانی متخصص در بیش از 16 رشته دانشگاهی گفت: خدمات این مجموعه تحقیقاتی و آزمایشگاهی در مجموعه‌ای به وسعت 620 متر مربع ارائه می‌شود اما با تحقق طرح توسعه شرکت، بستر فعالیت‌های پژوهشی به 1440 مترمربع و اشتغال 70 نفری نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص وسعت خواهد یافت.

مدیر شرکت مجتمع آزمایشگاهی کیفیت آزمای جنوب، از دریافت استانداردهای آزمایشگاهی توسط این مجموعه گفت و ادامه داد: این شرکت توانسته است در دوره فعالیت خود از 8 سازمان ذی‌صلاح تأییدیه‌ها و اعتبار‌نامه‌های ارائه خدمات متنوع آزمایشگاهی را اخذ کند.

 

مهدیزاده، عضویت مجتمع آزمایشگاهی کیفیت آزمای جنوب در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی را بستری برای توسعه ارائه خدمات و گسترش تعامل با محققان و پژوهشگران سراسر کشور دانست و گفت: این مجتمع آزمایشگاهی بر اساس آخرین رتبه بندی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی توانسته است در میان 10 آزمایشگاه برتر کشور جای گیرد وی افزود: از سال 1394 که این مجتمع به عضویت شبکه درآمد، دسترسی این آزمایشگاه به دریایی از دانش و تجربه بومی فراهم شده است.

 

به گفته مدیر شرکت مجتمع آزمایشگاهی کیفیت آزمای جنوب، در این شبکه آزمایشگاهی بسیاری از اعضا با وسعت نظر به تبادل دانش و حتی تبادل مواد و تجهیزات آزمایشگاهی می پردازند که این حرکت ارزش افزوده بالایی را نصیب کشور کرده است.

 

 

ده همچنین با اشاره به جایگاه دبیرخانه شبکه به عنوان  هماهنگ کننده و تسهیل گر یادآور شد و گفت: دبیرخانه شبکه به عنوان محور و هسته اصلی این حرکت نقشی بسیار ظریف و حساس برعهده دارد . این نقش تلفیقی است از فرهنگ سازی، برنامه ریزی، تأمین و تخصیص بهینه منابع و شبکه گردانی در یک محیط رقابتی که پیچیدگی موضوع را بیش‌تر می کند .

این فعال حوزه آزمایشگاهی ادامه داد: تا امروز مجموعه مدیران و کارشناسان دبیرخانه شبکه توانسته اند این نقش را به خوبی ایفا کنند . ایفای موفق این نقش توسط مدیران و کارشناسان دبیرخانه شبکه مستلزم کاری شبانه روزی و تعهدی عمیق به اهداف متعالی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است.


مدیر شرکت مجتمع آزمایشگاهی کیفیت آزمای جنوب با بیان این‌که تولید مواد با کیفیت و تجهیزات ایران‌ساخت می‌تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی و تولید کیفی ایفا کند افزود: این شرکت واحد جدید آزمایشگاه ژنتیک خود را با استفاده 90 درصدی از تجهیزات ایران ساخت راه اندازی نموده است که تا کنون از کیفیت عملکرد اقلام ایرانی خریداری شده رضایتمندی قابل قبولی مشاهده شده است. 

 

مهدیزاده درباره نقش آزمایشگاه ها در تحقق جهش تولید عنوان کرد: تولید حجم بالایی از محصولات بی کیفیت که نتواند رضایت مصرف کننده را تأمین کند، نمی تواند منجر به رونق اقتصادی کشور شود بنابراین، نقش آزمایشگاه های کنترل کیفیت در این خصوص بسیار مهم و حیاتی است. ترغیب تولید کنندگان به تولید محصولات با کیفیت در کنار توسعه آزمایشگاه های توانمند کنترل کیفی می تواند نویدبخش آینده ای روشن برای اقتصاد کشور باشد.

 

وی یکی از مهمترین چالش های پیش روی آزمایشگاه ها را تعرفه گذاری خدمات آزمایشگاهی دانست و افزود:  عموما این تعرفه ها از زمان محاسبه تا زمان تصویب و ابلاغ مسیری بسیار طولانی را طی می‌کنند بطوری که بعضا تا دو سال بعد از تاریخ محاسبه ابلاغ می شوند. این درحالی است که هزینه ها از جمله هزینه های نیروی انسانی و خرید مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی با تعرفه های روز پرداخت می شود.

مهدیزاده با تاکید بر ضرورت ایجاد بستری برای تأمین مواد اولیه آزمایشگاهی گفت:  تعرفه گذاری نامتناسب همیشه درآمدهای آزمایشگاه ها را یک یا دو گام نسبت به هزینه های جاری عقب نگه می دارد و این امر با پایین آوردن توجیه اقتصادی فعالیت های آزمایشگاهی، انگیزه لازم را از فعالان این بخش می رباید که لازم است تمهیدات لازم برای اصلاح این روند صورت بگیرد.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,آزمایشگاه,خدمات آزمایشگاهی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code