آزمایشگاه بهینه سازان صنعت تاسیسات یکی از مراکزی است که با هدف اثرمندی و راندمان مناسب تجهیزات گرمایشی، آزمایش‌های گوناگون ارتقای کیفی محصولات را به شکل مطلوبی انجام می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، ایران سرشار از منابع عظیم سوخت‌های فسیلی است و همین موهبت، موقعیتی ویژه را برای کشور به ارمغان آورده است. اهمیت استفاده بهینه از این نعمت ارزنده، ضرورت وجود تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته را برای تست و ارزیابی تمامی زیرساخت‌های استفاده از این منابع دوچندان می‌کند.


استفاده از دستگاه‌های تولید و استخراج منابع تا وسایل گرمایشی نیازمند وجود آزمایش‌ها و تجهیزاتی است که اثرمندی و کیفیت را بسنجند. آزمایشگاه بر همین اساس و در این حوزه، برای پاسخ‌گفتن به نیازهای صنعتگران و دانشجویان خدمات خود را ارائه می‌کند.


هادی محمدی مدیر آزمایشگاه بهینه سازان صنعت تاسیسات با اشاره به ضرورت وجود استانداردها در زمینه استفاده از تجهیزات حرارتی گفت: با وجود تلاش‌های فراوانی که برای ایجاد فرهنگ استفاده بهینه از انرژی صورت گرفته، متأسفانه خلأ وجود استانداردهای اجباری در زمینه ایمنی، بازدهی تجهیزات حرارتی و برچسب انرژی محسوس است.


وی با اشاره به فعالیت این شرکت فناور در انجام آزمون روی مشعل‌های گازسوز و گازئیل‌سوز مطابق با استانداردهای ملی تدوین شده گفت: این مجموعه در آغاز راه صرفاً در انجام آزمونهای تحقیقاتی و استاندارد مشعل‌ها تا 200 کیلووات توانمند بود. اما با مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انجام آزمایش‌ها مطابق با استاندارد آزمایشگاه‌های معتبر در زمینه سیستمهای گرمایشی ممکن شد. وی ادامه داد: از سال 1387 آزمونهای استاندارد رادیاتور و کنوکتور و از سال 1393 آزمونهای مربوط به هیترهای گرمایشی و جت هیترها به دامنه کاری افزوده شد.

 

 

این فعال فناور، از گام‌های پیموده شده در افزایش کیفیت و ارتقای فناوری سامانه‌های گرمایشی با انجام آزمونهای تحقیقاتی بر روی این تجهیزات گفت و ادامه داد: علاوه بر اجرای پروژه‌های ملی کاهش مصرف انرژی در سیستمهای احتراقی، ارزش افزوده قابل توجهی را برای تولید کنندگان ایجاد شد.


مدیر آزمایشگاه بهینه سازان صنعت تاسیسات نهادینه شدن طرح پژوهشی معاینه فنی موتورخانه‌ها را یکی از دستاوردهای این مجموعه فناور عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح در 5000 موتورخانه موجب 25 درصد صرفه جویی در مصرف سوخت و 98 درصد کاهش آلودگی شد.


وی با بیان این‌که فرآیند استانداردسازی و بهبود استانداردها، افزایش کیفیت محصولات داخلی را به ارمغان آورده است، عنوان کرد: پایداری و توسعه تولیدکنندگان معتبر از دستاوردهای این موضوع بود. در حال حاضر بیش از 100 واحد تولیدکننده تجهیزات گرمایشی با این مجموعه آزمایشگاهی همکاری دارند و به صورت مستمر در به‌روزرسانی و ارتقای کیفی محصولات گام بر می‌دارند که به صورت غیر مستقیم زمینه اشتغال هزاران نفر را فراهم می‌کند.

 

مدیر آزمایشگاه بهینه سازان صنعت تاسیسات یکی از راههای جهش تولید محصولات ساخت داخل را ورود به بازارهای بین‌‌المللی دانست و گفت: تولیدکنندگان برای ورود به بازارهای جهانی نیاز به تاییدیه از آزمایشگاههای معتبر در خارج از کشور دارند که این امر هزینه زیادی را بردوش آنها تحمیل می‌کند. اگر امکانات آزمایشگاهی داخل کشور با تامین منابع مالی توسط ذی‌نفعان هر حوزه تقویت شود، تولیدکنندگان می‌توانند با صرف هزینه بسیار کمتر گواهی بین المللی را از آزمایشگاه‌های داخل کشور دریافت کنند.

 

این فعال فناور، گام‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی با وجود نیروی انسانی اندک و امکانات محدود را زمینه‌ای برای توسعه خدمات و ارتقای استانداردسازی و آزمایش دانست و گفت: اگر این شبکه آزمایشگاهی بتواند در فعالیت‌های شایان خودش موفق عمل کند، تاثیرگذاری بالایی در بهبود و افزایش کیفی محصولات تولیدی کشور خواهد داشت.

 

محمدی، با بیان این‌که شبکه‌سازی با معرفی توانمندی‌های مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها و شرکت‌ها، هم‌افزایی بسیار خوبی را ایجاد کرده است، ادامه داد: باتوجه به حضور اکثر آزمایشگاه‌های کشور در این بستر، ارائه و دریافت خدمات آسان شده است، به‌طوری که متقاضیان با یک جستجوی ساده، آزمایشگاه‌های ارائه خدمت موردنظر خودشان را به راحتی پیدا می‌کنند. با این کار یکی از کاستی‌های سازمان‌های دولتی یعنی ارتباط دهی بین متقاضیان و آزمایشگاه‌ها بر‌طرف شده است.

 

کلمات کلیدی : آزمایشگاه,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,آزمون

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code